0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
För att ingen skall känna sig utanför! Har jag ägnat lite tid åt att studera valresultaten ifrån Österrikes Val.Min skoltyska kommer nog inte till sin fulla rätt här.Hoppas att få hjälp av en insatt person med rötterna ifrån Österrike. Som vi har lyckan att husera här på forumet. Ewald .Som jag förstått det hela har mångmiljardären Frank Stronach Som är negativ mot Euron men positiv till EU samt vän av invandring fått valresultat som ligger lägre än förväntat. 5.8 %.Däremot tycks det invandringskritiska partiet FPÖ fått 21.4 % mer än förväntat från olika undersökningar.SPÖ Österikiska socialpartiet minskade till 27.1 %ÖVP Liberal konservativt parti som även de tycks backa 23.8 %Intressanta siffror som kanske kan ge en vägledning om hur folk som liksom oss är ganska EU negativa tänker. Dessutom ligger Österrike rätt så utsatt med närhet till forna Öststater å nära länder med befolkningar som nyligen blivit EU medlemmar. Risk för spänningar å slitningar när nya medlemmars invånare söker lyckan i närområdet!Rätta mig gärna Ewald om jag missat något .Tyke
Haha ... nja, just nu orsaker ett parti ett stort kaos .... Frank!Han kastar ut politiker ur sitt parti och kräver tillbacka pengar från partiets länsorganisationer ... Ingen kann numera tänka att gå i en koalition med honom ... men han själv är i Kanada igen efter valet .... visste ju att vissa polulister inte duger .... ... snart är det EU val och i EU parlamentet måste ju politiker och partier från hela Europa samarbeta ....... och det finns ju en hel del att göra och en hel del problem ska lösas ...... vilket svenskt parti ander du kann lösa detta Problem bäst tyke?
EU-frågan är en av de få där SD har alla hästarna inne.Fast...om man nu vill "hjälpa" nödbehövande i närområdet istället för att de ska komma hit, är inte EU en bra kanal då...?
Intressanta siffror som kanske kan ge en vägledning om hur folk som liksom oss är ganska EU negativa tänker. Dessutom ligger Österrike rätt så utsatt med närhet till forna Öststater å nära länder med befolkningar som nyligen blivit EU medlemmar. Risk för spänningar å slitningar när nya medlemmars invånare söker lyckan i närområdet!Nja, som sagt, där där jag jobbar ( och det är ett ställe nära den ungerska och slovenska gränsen) finns det en hel del folk från Ungern och Slovenien .... de jobbar i Österrike och bor i Ungern/Slovenien. 2 arbetskollegor pendlar från och till Slovenien varje dag.Det finns inga problem med befolkningen från öststaterna där där jag jobbar ... Däremot fanns det metalltjuvar troligtvis även från vissa öststater. Men delvis får man ju tag i brottslingar, även när de är tillbacka i deras hemländer.
Hur verkar konjukturläget vara i Österreich i dagsläget. Stabilt eller svajiigt?Användes världskonjukturen som valpropaganda?Vänder mig nog i första hand till Ewald eller om det finns någon annan insatt?Arbetslöshet? Vuxna kontra ungdomar?Tyke