Idag lade vår varmvattenberedare av. Troligen bara 60 liter men nu har vi inget varmvatten. Hade inte tänkt göra värmesystemsbyte i år, men utan varmvatten så får vi göra något nu. Känns onödigt att köpa ny liten varmvattenberedare om vi ändå ska byta den sen.
Har en liten gammal elpanna utan acctank för radiatorerna som jag tänkt byta ut mot LVVP och vattenmantlad kamin (mest för att kunna elda längre tid än ren ekonomi). På sikt vill jag kunna koppla in solvärme också. Har tänkt skaffa stort badkar också om 1-2 år vilket kräver mycket varmvatten.
Tyvärr finns det inga bra utrymmen i huset att ställa en ackumulatortank. Det finns ett uthus ett par meter från boningshuset. Finns också och ett gammalt pannrum i anslutning till boningshuset som inte används men båda dessa utrymmen är helt oisolerade i dagsläget. Eftersom pannrummet ansluter till huset går temperaturen inte under -5c, husets väggar är dåligt isolerade.

.
Min fråga är om jag kan jag ställa acctank där utan att få allt för stora förluster? Vilken minsta omgivande temperatur behöver en smart acctank, t.ex. en CTC Ecozenith 550 Pro? Står max 60C omgivande temperatur i manualen, jo, men minsta då? Kan ju isolera pannrummet vid behov, det är inte på mer än 5 kvm, är det lönsamt eller onödigt?