Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ritning för 4-vägs + 3-vägs omkopplingsbar arbetstank  (läst 4879 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ritning för 4-vägs + 3-vägs omkopplingsbar arbetstank
« Svar #15 skrivet: 05 november 2023, 08:11:20 »
Ursäkta att jag väcker liv i gammal tråd, den var dock intressant och passar mina funderingar.
Har precis installerat en Nibe S1255 dockad mot en UKV500 som tillsammans bildar klimatsystem 1. Radiatorkretsen går via en ECS40 som bildar klimatsystem 2, samt ett värmegolv som går via ytterligare en ECS40 som bildar klimatsystem 3.
Klimatsystem 2 och 3 jobbar alltså med framledning från UKV500

Tanken var att ha en 3-rörskoppling enligt bifogad nedre bild(från UKV500 dokumentation) men vid installation så blev det en 4-rörskoppling. Nu vill jag förstå om detta är något att bråka om eller kanske det gör minimal skillnad?

Jag upplever att jag får lågt delta T över kompressor, 1-2 grader vilket är lägre än rekommenderade 5-7 grader. Jag antar att det skulle vara lättare att få upp delta T(kallare retur) vid 3-rörskoppling förutsatt att det är högre flöde i radiatorkretsen? Tänkte att jag ska mäta retur in i tanken o retur ut ur tanken för att se hur stor skillnaden blir.
Lågt Delta T över kompressor påverkar verkningsgraden negativt?

4-vägskopplad. Då har du en till cirkpump efter ukv. Om den går med för högfart så kanske du får för dålig skiktning i tanken! Prova att sänka farten på cirkpumpen.å se om du får bättre delta.
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 391
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!