0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Utan värme pump drar mitt hus med 200m2 boyta enligt ovan 114+68=182kWh nu med -2 ute. Drar jag av hushållsel på 35kwh och får då 147kWh till värme och VV. Vi´är 5 personer i familjen 3 äldrebarn som duschar länge.
Rapport från söder Hur kan det vara att uppe i norr har ni så lite värme förbrukning då vi nere i söder ligger på mer?Sen går min VP och det minskar ner notan så totalt blir det senaste dygn 114kWh el. (elverkets mätare) VP har tagit av dessa 45kWh sep elmätare. Min värmemätare visar vi har fått i värme från VP 112kWh. Det ger besparing på energi =68kWh. CiteraUtan värme pump drar mitt hus med 200m2 boyta enligt ovan 114+68=182kWh nu med -2 ute. Drar jag av hushållsel på 35kwh och får då 147kWh till värme och VV. Vi´är 5 personer i familjen 3 äldrebarn som duschar länge. Är ditt hus mycket bra isolerat? ( har 200mm på vinden, 120mm i väggarna och 3 glas runt om)Ventilerar du huset som jag hela tiden ?( det gör ca 20% extra förbrukning)
Och här en raport från mitt i landet, jag blir förvånad över den höga energiförbrukningen som alla söderut boende tycks ha. Här får ni lite data om mitt hus och min förbrukning under dom senaste 4 dagarna när vi har haft en dyngsmedeltemp på omkr. -7Snitt per dag 31,5Kwh och det är värme och varmvatten vi var 5 vuxna och 2 små i helgen.I taket har jag 320 mm gullfiberI väggerna 200 mm gullfiberI källarväggar 250mm leca + 50mm gullfiber utom i gillestugan där jag har +100mm gullfiber (den täcker ung. 1/4 del)
Snitt per dag 31,5Kwh och det är värme och varmvatten vi var 5 vuxna och 2 små i helgen. med ber cop på 3,0 får han ut värme på ca 93kWhdet är förbrukningen på värmepumpen den har egen mätare dvs. utan hushållsel
VP har tagit av dessa 45kWh sep elmätare. Min värmemätare visar vi har fått i värme från VP 112kWh