0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kompressorn har ca 2500W i kyleffekt.Vad jag har fått fram snabbt behöver du för att kyla ca 20m³ nog ca 2000W kyleffekt så du borde klara det med den kompressorn.Men det beror naturligtvis även på hur rummet är byggt/isolerat
Njaaa.. den ger 2,5KW vid +5 förångningstempertur, en egenkonvektionsförångare går på ca -10 och där ger den ca 1,5 KW så det gäller att rummet är väldigt bra isolerat och att dörrarna är täta för att det ska bli kallt.
Jag var inne på att hjälpa till med fläkt. Men vet inte om det rådet var så bra då han vill ha en lite varmare del och en kallare, vad tänker du om det?
räknade med att man behövde ca 2000W för att hålla 18m³ på ca 5°Cnågon annan hade räknat att man fick ut ca 2000W med 0°C förångning och med 32°C omgivningstemperatur men man kanske måste ha så låg förångningstemp som -10°C om man använder egenkonvektion/fallandekyla Jag byggde ett 18m³ stort rum i coolpack med 5°C temp och i det kan man kyla ner 500kg kött på 10timmar med ca1900W som mestFast en älg skall om jag inte minns fel kylas i flera dagar (var det 7°C per dag?) så kyllasten kommer sannolikt att bli lite lägre.
Fallförångare utan fläkt torkar ur luften mer än förångare med fläkt, andledningen är att yttemperaturen är lägre på fallförångare. Stora fläktförångare som får nästan samma yttemperatur som rummet ger i princip 100% luftfuktighet. Fallförångarnas fördel är att det är betydligt bekvämare att arbeta i en lokal med låga lufthastigheter.