Om man har en lastbilsreggad personbil, ex Passat kombi.
Plats för 2st personer fram, baksätet borttaget enligt instruktioner och uppsatt galler bakom framsätena, så som det ska vara för att det ska vara godkänt.
Om man då tar bort gallret och sätter i baksätena och använder den som vanlig personbil och fyller baksätet med personer och sen ex krockar så personerna bak blir skadade, hur ställer sig försäkringsbolaget till det
Är de 3st personer i baksätet inte försäkrade då
Jag frågar för att jag vill veta och inte för att jag har eller ska köpa en lastbilsreggad personbil för att spara nån enstaka tusing om året.
Utan frågan är hur det exempel skulle bli om jag sätter mig i en kompis bil, som är lastbilsreggad, jag sitter bak utan att veta att den är lastbilsreggad egentligen och olyckan händer och jag blir skadad
Blir det ett helvete för mig rent försäkringsmässigt eller täcker hans försäkring det ändå på ngt vis och han blir skadeståndsskyldig/bötfäld eller liknande för att täcka mina skador???
Eller är det så illa att jag skulle behövt kolla upp innan jag satte mig i bilen om den ev var lastbilsreggad för enbart 2st personer i framsätena?