Ewald.
Min uppfattning är att de flesta medlemmar är intresserade av praktisk problemlösning. Då spelar det inte lika stor roll vad olika standarder menar.
Ja, vist.
Men en del här verkar ju mer eller mindre jobba i branchen på ngt sätt (Rickard, CocaCola, Sfinx, TSComfort AB, cougar,...) då kann jag tänka mig att de också kan vara interesserade av vissa ämnen /frågställningar som jag tar upp.
t.ex. EN 12831 är en europeisk standard för värmelastberäkningar. Jag jobbar med den dagligen.
I Sverige heter den SS EN 12831
http://www.sis.se/byggnadsmaterial-och-byggnader/bygginstallationer/centralv%c3%a4rme/ss-en-12831Jag kostaterade att det finns skillnader mellan Österrike och Tyskland på hur man räknar infiltrationen respektive infiltrationsförlusterna.
Skulle vara fint att ha ngn från Sverige som jobbar med den där standarden för att diskutera detaljfrågor.
Visst behöver man inte vara ngn studerat eller ha en speciell utbildning för att jobba inom VVS-tekniken, men det skulle just vara interessant att veta om det finns ngn här som jobbar t.ex. med SS EN 12831