Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: MÃ¥ste innedelen sitta pÃ¥ yttervägg  (läst 2125 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jensf1

  • Gäst
Jensf1
Måste innedelen sitta på yttervägg
« skrivet: 16 augusti 2013, 08:43:57 »
Hej
Jag har köpt en Zibro SC-1332 till sommarstugan och är på gång att installera. Men nu när jag läste installationsanvisningen så inser jag att inne delen är gjord för att sitta på yttervägg efter som röret går ut på baksidan. Den ultimata placeringen för utrymme och värme spridning i min lilla sommarstuga är på en inner väg vinklar 90 grader mot ytterväggen och jag hade velat gå med slangen ut på sidan.
Går det på något sätt att lösa så att slangen går ut på sidan eller måste den på ut på baksidan?

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Måste innedelen sitta på yttervägg
« Svar #1 skrivet: 16 augusti 2013, 09:07:15 »
Vad jag vet så finns det urtag i plastkåpan både på vänster och på höger sida på inne enheten

Jag ser inget problem att montera den på en innervägg
Tänk på att kondens slangen måste ha fall hela vägen och att om du behöver böja koppar rören så jör det EN gång
böjer man flera gånger är risken att de går av.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Jensf1

  • Gäst
Jensf1
SV: Måste innedelen sitta på yttervägg
« Svar #2 skrivet: 16 augusti 2013, 09:38:29 »
Tack för ditt svar.
Menar du att man kan välja vilken sida utgången ska vara på baksidan an innedelen eller att det finns utag på sidan?
Om det bara är bakåt, går det då bra att böja slangen och jacka ut på sidan av plastkåpan? Funkar det lika bra om man gör en skarp 90 graders böj på slangen?

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Måste innedelen sitta på yttervägg
« Svar #3 skrivet: 16 augusti 2013, 09:45:32 »
Ja du kan välja vilken sida du vill att rören skall sticka ut på.

Finns färdigmarkerat i plastkåpan hur man skall plocka bort,bara att bryta bort plasten där och dra fram rören.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Jensf1

  • Gäst
Jensf1
SV: Måste innedelen sitta på yttervägg
« Svar #4 skrivet: 16 augusti 2013, 10:07:52 »
Perfekt  tummenupp
tack för hjälpen!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!