Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
»
Bostadsventilation
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Rektangulär vent kanal
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Rektangulär vent kanal (läst 3934 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19212
Karma +15/-14
Smurfen.
Rektangulär vent kanal
«
skrivet:
06 augusti 2013, 15:39:34 »
Citera
Har lite planer på att dra vent till badrummet som i dag endast ventileras med pax fläkt vid dusch men det är svårt att få dit rör på ett bra sätt skulle det funka med ett 80 mm rektangulärt rör sista 2 metrarna eller kommer det bromsa flödet mycket resterande rördragning kommer att bli med 100 mm rund spiro. Huset i övrigt ventileras via frånluft återvinning till brine sen några månader tidigare var det endast självdrag. Man kan ju i nödfall ha kvar paxfläkten vid dusch och få grund vent genom den nya kanalen men vill helt slippa paxen.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29873
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Rektangulär vent kanal
«
Svar #1 skrivet:
06 augusti 2013, 15:56:51 »
Citera
80 mm rektangulärt => 6400 mm2
100 mm runt => 7850 mm2
Min bedömning är att skillnaden är så liten att det inte påverkar luftflödet så jättemycket.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #2 skrivet:
06 augusti 2013, 16:11:26 »
Citera
Det kan ju finnas möjlighet med ett grövre rör har inte rivit än men 80mm borde det gå att klämma dit och all frånluft behöver ju faktiskt inte gå i det röret har 1 till frånluft på samma plan. Då kommer nästa fråga hur mycket vent ska man ha i badrummet för att slippa paxfläkten och spelar det nån roll vart frånluften tas i badrummet som det kommer bli nu kommer den tas ovanför dörrn där luften kommer in men gör det så mycket i ett litet badrum
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #3 skrivet:
07 augusti 2013, 07:17:38 »
Citera
Ja det där med var i badrummet frånluftsdonet sitter är intressant.
Jag har 2 badrum, där uppe sitter frånluftsdonet rakt ovanför badkaret (med vikbar duschvägg), jag upplever att det torkar ut bra efter en dusch.
Där nere sitter frånluftsdonet vid dörren, längst bort från duschen, ca 2 m.
Jag upplever att luften genar och att duschutrymmet inte torkar ut lika bra här, funderar faktiskt på att koppla på ett spirorör bort till duschen.
Varifrån kommer övrig frånluft i ditt hus?
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #4 skrivet:
07 augusti 2013, 09:38:38 »
Citera
Har frånluft i kök toa på övre plan samt tvättstugan i källaren det så borde vara endast badrummet nere som ska ventileras genom den nya dragningen och även om det blir lite för veka rör så borde det räcka till så få m3 som det är. Men det kommer att bli som hos dig frånluften tas i andra hörnet i förhållande till duschen drygt 2 meter bort men skulle det visa sig vara ett problem kan jag i nödfall köra med paxen just vid dusch och låta den nya kanalen ventilera övrig tid något som saknas i dag. Har kollat lite på dragningen och det skulle ev kunna gå att få dit ett 80*80 rör i hörnet inne i badrummet men då måste jag ta hål i klinkers golvet med el golvvärme i. Tror inte det ligger nån slinga längst ute i hörnet och vet att jag tog bilder på slingan när rummet gjordes men vet inte var bilderna finns men frugan ska kolla hon brukar ha bättre koll. Behöver man ha frånluft don egentligen räcker det inte med mitt 80 mm rör och sen får jag sätta nått snyggt galler så att öppningen på röret inte syns jag lär ju inte behöva strypa flödet för det här blir längsta och vekaste slingan från fläkten.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #5 skrivet:
07 augusti 2013, 11:26:00 »
Citera
Troligen kan du enkelt styra frånluften genom att strypa in flödena på övriga frånluftsdon, donen har ju betydligt mindre area än en 80X80 kanal.
Jag skulle även sätta dit ett don som går att reglera på 80X80 kanalen.
«
Senast ändrad: 07 augusti 2013, 11:27:37 av Carl N
»
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #6 skrivet:
07 augusti 2013, 12:43:17 »
Citera
Problemet blir att Hitta ett don men jag kan ju sätta ett spjäll nere i källaren som kan strypa om det nu skulle behövas men det tror jag inte då sänker jag hastigheten på fläkten i stället.
Loggat
villvetamer
Nyfiken amatör som ännu inte är
Expert på värmepump
Antal inlägg: 699
Karma +0/-0
Är rustad med en omättlig törst på kunskap
villvetamer
«
Svar #7 skrivet:
20 augusti 2013, 10:08:34 »
Citera
Flikar in en fråga, hoppas det är OK Skämspådig
Citera
80 mm rektangulärt => 6400 mm2
100 mm runt => 7850 mm2
Carl N:
hur har du räknat ut detta? samt vad är det du räknat fram?
Loggat
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13216
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #8 skrivet:
20 augusti 2013, 10:27:52 »
Citera
Tvärsnittsarean i kanalen.
Rektangulär kanal: 80*80=6400
Rund kanal: pi * radien
2
= 3,14*50*50 = 7850.
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #9 skrivet:
20 augusti 2013, 21:47:30 »
Citera
Nu är det draget blev 80*80 mm sista biten och 100 mm spiro till resten verkar suga ok utan att låta mycket satte en flexdämpare innan fyrkant röret och har inte satt dit nått spjäll men tror inte jag behöver strypa. Får köra så här några dar och se hur det funkar vid dusch och bad men det verkar funka helt ok
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
»
Bostadsventilation
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Rektangulär vent kanal
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1216
dolda: 0
användare: 13
Användare online
:
Josth
berkan
Johnlennonx
Hres
alvinpalv
Boenbart
svenske kocken
purjo__
madwolf
HBerggren
jälldorf
Tågråttan
EvertL
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info