Har haft 60 vakumrør i drift i over to måneder. Solvarmen går til forvarming av vann inn til gammel bereder, samt 37 grader vann går til kaldvann på dusj/kararmatur.
Min eksisterende bereder fra 1998 på 200 L er isolert 50mm glasull. Den holder rundt 75 grader, og i gjennomsnitt de her to månedene har den brukt 6 kWt/døgn. Det meste er varmetap.
(AUX)
Solstyringen (SP116) har en utgang til bruk for elektrisk oppvarming (AUX-heater) av akktank, om en har en akktank med elektrisk kolbe.
Det er som solvarmefolk vet tre temperaturfølere, T1-T3. T1 i solfanger, T2 i tankbunn og T3 i tanktopp.
T3 bruker SP116 på to måter. Den kan brukes til å hindre koking, og den brukes til å stoppe elektrisk oppvarming.
SP116 kan også programmeres til å stoppe sirkulasjon i solkretsen på en verdig for T1.
Etter noen hete klare soldager erfarer jeg at systemet jeg har ikke klarer å varme 400 L til koking. Til det har selvbygget akktank for mye varmetap. Ser også at det maksimalt er
15 mellom akktank og solfanger. Med å programmere 105 grader som maksimal temperatur i solfanger, vil det aldri bli over 90 i akktanker.
Jeg har derfor flyttet T3 til inn under isolasjonen på varmvannbereder. Den leser da temperatur på utsiden av toppen på bereder. SP116 styringen har jeg programmert til å si at normaltemperatur i varmelager er 45 grader. Så er varmvanns bereder koblet til AUX-HEat utgangen på solstyringen.
AUX-Heat utgangen settes på når T2&T3 kommer under normaltemperaturen (45 for øyeblikket). Den står på til T3 måler normaltemperaturen.
Så lenge jeg har solvarme over 45 grader vil ikke varmvannsbereder få strøm, og alt varmvann er solvarmet. Samtidig er varmetapet fra bereder redusert med 70-80%.
SP116 har en ANTI-BAC funksjon, som virker slik at om T3 ikke har vært over 70 grader innom en uke, så slår AUX-HEat på og fyrer til T3 registrerer 70 grader.
Siden tirsdag (5-6 dager) har varmvannsbereder bruk 6kWt, og det var forbruk under testing av denne oppstillingen og funksjonen.