0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hittade ett intressant kapitel i en text om solfångare.Ska tydligen vara så att om flödet vid påfyllnad av systemet är högre än 0,5m/s så ska luften gå med ner i kärlet. Jag använde en borrmaskin med 850rpm tillen pump på 3000rpm, och att bibehålla cirkulationen under en timme. I morgon blir det till att försöka igen med en snabbare borrmaskin och köra längre, värt ett försök iaf.
Verkar som jag har ett flöde på ca 2l/min om jag kör med cirk pumpen.Kan jag utesluta att jag har dragit för klena rör? Solkretsen är totalt 37m 15mm rör plussolfångarna som är 10mm rör, okänt antal meter men dom rymmer 1,3 l styck, 6st.Även om det är klena dimensioner borde väl pumpen ge mer, är en Grundfos solar 25/65.
Det blev en parallelkoppling 3x2 dvs de sitter i serie två och två.Det visade sig praktiskt omöjligt att få rören lika långa så det kommer bli strypningaristället. Flödet hoppade upp till 6l/min från tidigare 2 och i eftermiddags så gick anläggningen bra till slut. Har ett relativt stort fortfarande så jag tror jag behöver minst 8l/m för att det ska vara optimalt. Blir till att paralellkoppla alla enskilt med strypningar trots allt. Fick in runt 13kW efter middag, inte illa trots allt
Frågan är var man skulle montera en sådan avluftare med tanke på att anslutningarna är i botten av solfångaren. Jag frågade tillverkaren just detta för jag var inne på att vända dom upp och ner men han hävdade att avluftare skulle inte behövas.