0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejNågra påstående till i era beräkningar.Ni kan alla mäta bostadens totalförbr av el med elverkets mätare. Det inkl hushålls förbrukning som endast kan skattas?Sommartid är det mesta man förbrukar hushållsel. Ca 3h VP drift /dygn ger då max förbr på 6kW el till VP.Vinter tid för att veta exakt vad värmepumpen ger i värme måsta man ha en värmemätare installerad.samma vad verkligen VP + tillskotts el tar måste man ha sep elmätare som VP är kopplad över.Sen måste man veta exakt tillskott timmar + VP drift timmar. Det kan troligen loggas från VP program eller sep gångtids mätare.Allt annat är endast beräkand förbrukning och beräknad värme av givning så COP kan man då endast aproxomativt beräkna.
Visst, fast värmemätaren beräknar ju bara energin på samma sätt som jag gör genom att multiplicera flödet med tempdiffen och en konstant. Det som skiljer värmemätarens metod mot min är att den kontinuerligt mäter flödet. I mitt fall är jag rätt övertygad om att flödet varierar så lite att det är försumbart. Skulle kunna skilja lite om filtret blir igensatt, men jag kan ju enkelt gå in i mina loggar och kolla att konstanten fortfarande stämmer.
Citat från: tipo874 skrivet 28 november 2005, 11:50:28Visst, fast värmemätaren beräknar ju bara energin på samma sätt som jag gör genom att multiplicera flödet med tempdiffen och en konstant. Det som skiljer värmemätarens metod mot min är att den kontinuerligt mäter flödet. I mitt fall är jag rätt övertygad om att flödet varierar så lite att det är försumbart. Skulle kunna skilja lite om filtret blir igensatt, men jag kan ju enkelt gå in i mina loggar och kolla att konstanten fortfarande stämmer.Visst är det så, men hur har du fått fram flödet i ditt system? beräknat? flödesmätare?
Uppdatering efter 7 år... Räknade just ut årsmedel-COP för VP:n i Dalarna, och får det till 4,05.men det beror på att den merparten av tiden går i semesterläge, med 15° innetemp och inget varmvatten. När vi höjer till normal temp är den snarast lite i underkant.