0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Se bara till att luften som sugs in i grunden har en daggpunkt som ligger en bra bit över än grundens temperatur.Hur ser det ut med friskluftsventilerna i huset?Kanske behöver fler i husdt så att undertrycket minskar.Normalt sett fungerar självdraget dåligt under ca 10 grader men det kan vara frågan om skorstenseffekt.
De som åtgärdat dåliga krypgrunder brukar bli rekommenderade att täta mellan bostadsyta och krypgrund, det kan t.ex. innebära att ta loss alla trösklar och golvlister och täta nedåt med fogmassa eller silikon.Därefter avfuktar man, och undertrycksventilerar, gärna med en krypgrundsavfuktare av aborbtionstyp där fläkten går kontinuerligt.För att undertryck skall kunna skapas i krypgrunden är det viktigt att man tätar grundmuren utåt ordentligt.
Det må låta bakvänt, men det är en beprövad metod som fungerar.Förbättrad ventilation av huset är ett komplement som jag håller med om skall göras också.
Med mekanisk ventilation menar jag att det har provats rätt frekvent, i krypgrunden, för att säkerställa undertryck och ventilation. Resultaten har varit nedslående.
Den metod som får allt större acceptans, och fungerar för de flesta, är som jag tidigare beskrivit, avfuktning och understrycksventilation av krypgrunden.
En FTX injusterad för övertryck har jag aldrig hört talas om, och det ter sig som en vansklig metod då "övertrycket" alldeles säkert kommer att variera både med årstiderna, och över tid.