Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bygga egen solluftpump.  (läst 7814 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fuktig

  • Gäst
Fuktig
Bygga egen solluftpump.
« skrivet: 04 juli 2013, 00:25:42 »
Hallå såg en tråd om att bygga en egen solluftfångare med ölburkar som fogas samman och målas svarta samt monteras bakom en glasskiva etc.

Hur tror ni att det funkar om man ersatte burkarna med aluminiumslang (som man ex använder som förvärmarslang till förgasar bilar)

Den är räfflad (Dragspel) böjbar etc.

i övrigt samma konstruktion som guiden.
Borde funka minst lika bra som massa burkar?

Då räfflorna borde få luftströmmarna att passera mera yta=högre verkningsgrad.

Lr tänker jag fel.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ventilation/Ventilationsslang/Ventilationsslang-Alu-873856/

Något sådan att leda luften i.
 

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Bygga egen solluftpump.
« Svar #1 skrivet: 04 juli 2013, 09:16:15 »
Du behöver egenligen inte ha något rör alls inne i lådan.
Är den bara isolerad så värmer solen insidan med 1kw/m2.

Men rören borde fungera precis som ölburkar.

Det är lagom temphöjning och stora luftmängder som är effektivast.
Inte hög temperatur.

Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bygga egen solluftpump.
« Svar #2 skrivet: 04 juli 2013, 09:33:25 »
Låter som en bra ide tycker jag!
Tanken med rören är ju att öka ytan som kan värma luften via konvektion, att inte ha några rör alls borde ge sämre effekt ut solfångaren.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Bygga egen solluftpump.
« Svar #3 skrivet: 04 juli 2013, 10:12:34 »
Aluslangen har både för och nackdelar

Tänk på att den är tjockare i materialet än vad en ölbukr är
Det tar alltså längre tid innan luften i slangen blir varm men samtidigt så lagras värme kvar i materialet och man kan få ut värme en bra stund efter att solen slutat värma slangen.

Ölburken som har tunnt material blir i det närmaste on/off så fort solen visar sig eller försvinner.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Bygga egen solluftpump.
« Svar #4 skrivet: 04 juli 2013, 10:17:34 »
Och slangar och burkar minimerar ytan som exponeras mot solen.
I princip är hela baksidan i skugga.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Schnappi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Villaägare sedan oktober 2011
SV: Bygga egen solluftpump.
« Svar #5 skrivet: 04 juli 2013, 12:20:30 »
Kapa rören på längden och måla dem svarta på utsidan, lägg dikt an värmeisolerande material typ cellplast?  Sc:,h Ingen metall i skuggan och profilen blir som ett "D".
147 m2 villa 1½ plan byggt 1977, betongplatta på mark, mexitegel, träfasad övervåning.
Mitsubishi Kirigamine FD-25VABH L/L värmepump, 9 st direktverkande elradiatorer (7 st Electro Standard B 380 radiator, 1 st ADAX 7x32x39 cm, 1 st TEGO 8 x 40 x 53 cm)

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Bygga egen solluftpump.
« Svar #6 skrivet: 04 juli 2013, 14:43:30 »
Cellplast/EPS tål oftast inte de temperaturer som kan bli i en solfångare utan att "smälta"/deformeras.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Bygga egen solluftpump.
« Svar #7 skrivet: 04 juli 2013, 16:46:47 »
Ingen cellplast i solfångare.

Det blir lätt över 100 °C om luften står still och cellplasten kommer att bli en klump i botten.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Schnappi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Villaägare sedan oktober 2011
SV: Bygga egen solluftpump.
« Svar #8 skrivet: 04 juli 2013, 21:11:26 »
Planerar inte att bygga något liknande men det är alltid intressant att spåna på även tomte-idéer.  tOOmten

> Och slangar och burkar minimerar ytan som exponeras mot solen.
> I princip är hela baksidan i skugga.

Är då en D-profil med minimalt avstånd mellan "rören" och allt svartmålat det som borde ge bäst effekt? Platta sidan utåt?
Eller t o m en rektangulär låda med flänsar på insidan liknande kylargrill (men utan vätskecirkulation)?
147 m2 villa 1½ plan byggt 1977, betongplatta på mark, mexitegel, träfasad övervåning.
Mitsubishi Kirigamine FD-25VABH L/L värmepump, 9 st direktverkande elradiatorer (7 st Electro Standard B 380 radiator, 1 st ADAX 7x32x39 cm, 1 st TEGO 8 x 40 x 53 cm)

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Bygga egen solluftpump.
« Svar #9 skrivet: 04 juli 2013, 22:24:20 »
Jag har en låda med plan insida.
Lådan är isolerad och insidan är klädd med alufolie.
Mellan alufolie och växthusplasten på framsidan sitter svart markduk som absorbator.

Även med din D-form så är det en mindre yta exponerad mot solen än en plan yta.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga egen solluftpump.
« Svar #10 skrivet: 07 juli 2013, 12:33:09 »
Enklast är väl en tunn, svart, korrugerad takplåt från byggmax.
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Badcam70

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bygga egen solluftpump.
« Svar #11 skrivet: 14 augusti 2013, 15:21:37 »
Så här ser min ut:









Korrugerad plåt från Byggmax,solcell som driver 120mm datafläkt,impregnerat virke ram,45mm isolering gullfiber baksida om plåt,botten är plyfa från Byggmax,luften tas in nerifrån botten vandrar intag - upp - ner - upp - ner - intag termostat styr stopp/start på fläkten,köpte termosta solcell från bland annat Conrad.se + nåt ställe till kommer inte ihåg riktigt var,kanalplast 4mm Bauhaus,kan kolla upp om nån vill veta mer.
har defenitivt hjälpt till att få bort murrighet och höjt luftkvalite i källaren kanon pryl  tummenupp
« Senast ändrad: 14 augusti 2013, 15:25:12 av Badcam70 »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bygga egen solluftpump.
« Svar #12 skrivet: 14 augusti 2013, 15:26:30 »
Cirkulerar du luften i källaren genom den, eller tar du in luft utifrån?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3596
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Bygga egen solluftpump.
« Svar #13 skrivet: 14 augusti 2013, 20:19:47 »
Badcam70 återcirkulerar inte...
Luftintaget är under luftsolfångaren..
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Badcam70

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bygga egen solluftpump.
« Svar #14 skrivet: 14 augusti 2013, 22:35:41 »
Det stämmer tar luften utifrån,för bästa värmeuttag så ska man nog låta luften cirkulera och bara värmas,erfarenheten jag har är bra men det ska vara en kraftigare fläkt och samtidigt har jag kanske övervägt åter cirkulation i stället framöver vi får se.
Men övergripande bara positivt tycker jag,den sitter lite dåligt till i en gammal garagenedfart hade inget annat ställe att sätta den på så den går kanske 6-7 timmar med bra fart sen stängs den av,kör den inte heller på vintern då det är riktigt kallt.
Framför allt får man en bra cirkulation och murrigheten är inte lika påtaglig som tidigare i källaren samt att dom är lätta att bygga.
Det är bara i detta rum som luftsolfångaren finns som jag trycker in luft alla andra ventiler släpper ut man vill ju inte ha ett övertryck,har oxå ett par fläktar till som jag övervägt om jag ska sätta som sugande i utgående ventiler och köras samtidigt som luftsol jobbar.....men jag vet inte kanske ska testa det.
« Senast ändrad: 14 augusti 2013, 22:37:22 av Badcam70 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!