Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga poolvärmepump av gammal DUO 12  (läst 3809 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
Bygga poolvärmepump av gammal DUO 12
« skrivet: 02 juli 2013, 23:50:50 »
Sambon och jag slog till pÃ¥ en liten ovanmarks-pool pÃ¥ ca 14,6 kubik som självklart mÃ¥ste värmas upp, gärna till runt 30 grader för att det ska vara nÃ¥gon idé för egen del.  ;)
Solvärme är ju givet, men vill man ha det varmt och gott även mulna dagar och en bit in på hösten så är det VP som gäller.

Kom över en gratis Thermia DUO 12 bergvärmepump frÃ¥n 1985, komplett med acc-tank och styrning!  huuura
Den hade monterats ur i samband med att fjärrvärme drogs in och var då fullt fungerande. Nu stod den bara ivägen så vart ju en win-win kan man säga...
Tanken är nu att låta den gamla Thermia'n få leverera värme till poolen och ev. kyla till sov- och vardagsrum.

Kommer köra poolvattnet genom en rostfri växlare från en gammal bensinvärmare (Volvo Flygmotor/Ardic 091-B).
Blir lite meck med vattenanslutningarna men tror det kan fungera bra. Och räcker inte en sÃ¥dan växlare för att överföra värmen sÃ¥ fÃ¥r jag väl hänga pÃ¥ en till... Har ett 10-tal sÃ¥dana pÃ¥ hyllan sÃ¥ det lär nog ordna sig.  tummenupp

Sen är frågan mest vart jag ska hämta energin? Har redan bergvärme, men sommartid så känns det som en bättre idé att växa mot uteluften som är betydligt varmare är borran.

Har ett ca 30x30 cm och 3,6 m långt lamellpaket som kommer från en stor kyldisk. Den har 16 slingor rör på ca 15-16 mm, med antagligen någon tum-dimension eftersom det är kylgrejer.
Rören uppdelade i två grupper på totalt ca 58 meter eller 2x29 meter. Avståndet mellan lamellerna är kanske 5 mm.
Lär antagligen få några kronor för den pjäsen på skroten, men tanken nu är att hänga upp den horisontellt på fasaden (blir tjusigt värre!) och använda som antingen direktförångare eller låta en brinelösning cirkulera genom slingorna.

Direktförångning känns som det bästa alternativet, men hur blir det med oljeretur och sådant? Blir i så fall till att ersätta den R502 som är i pumpen nu med gasol.

Alternativet är som sagt att köra med brine i paketet, och ev. även grena av till ett par L/L-innerdelar för kyla inomhus.
Fördelen med det alternativet är att VP lämnas orörd förutsatt att den inte har gasbrist, men antar att jag kommer tappa en del effektivitet på att köra brine?

Någon som vågar sig att räkna på om det här ens är genomförbart? Värmeöverföringen till poolen fixar jag nog, men kommer lamellpaketet att räcka till vid växling mot uteluften? Pumpen är ju ändå på 12kW.

Förslag på alternativ annars? :)
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

rgerg

  • Gäst
rgerg
SV: Bygga poolvärmepump av gammal DUO 12
« Svar #1 skrivet: 03 juli 2013, 11:30:10 »
behåll pumpen som den är och gräv ner en slinga i gräsmattan? vips, jordvärme? befintlig växlare lär ju hålla några år innan kloret tar den.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Bygga poolvärmepump av gammal DUO 12
« Svar #2 skrivet: 03 juli 2013, 16:57:44 »
Vad grejer du måste ha. Mina bra-och-ha-lådor bleknar i jämförelse :)

Spännande projekt i vilket fall, hoppas du visar det här i ord och bild tummenupp

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Bygga poolvärmepump av gammal DUO 12
« Svar #3 skrivet: 03 juli 2013, 17:20:26 »
Det kommer att rinna mycket vatten från lamellpaketet men jag tror inte det fryser eller att brine sjunker under nollan.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Bygga poolvärmepump av gammal DUO 12
« Svar #4 skrivet: 04 juli 2013, 10:27:12 »
behåll pumpen som den är och gräv ner en slinga i gräsmattan? vips, jordvärme? befintlig växlare lär ju hålla några år innan kloret tar den.

Befintlig växlare lär dö ganska snabbt i klorvatten.
Plus att man får grönt hår effekt m.m
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad vedpannan

  • ByggnadsvÃ¥rdstaliban o värmepumpsnörd
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöllet
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GersgÃ¥rden
SV: Bygga poolvärmepump av gammal DUO 12
« Svar #5 skrivet: 04 juli 2013, 11:54:19 »
Ã…Ã¥h, underbara Thermia Duo  :) Slitvargar som bara gÃ¥r och gÃ¥r.
Jag skulle låta pumpen vara orörd och köra med brine/glycol och sen Volvo-växlaren. Xxargs tipsade i en annan tråd att ang. gasol i Thermian var att det vore bra att ta bort köldmediekärlet då oljan kan stanna där och att helst ordna suggasvärmeväxlare. Sen kunde man även använda Propylen (MAP-gas) och därmed slippa bygga suggasvärmeväxlare, men hur det var med köldmediebehållaren ang. Propylen kommer jag inte ihåg.

Jag hade själv fundering att ta en intercooler frÃ¥n en lastbil (har en stÃ¥ende frÃ¥n en FH16) och köra glycol i för att köra en tattar-luft/vatten VP för att värma bondens garage.  :D Jag har för mÃ¥nga ideer men för lite tid pÃ¥ dygnet.
Timmerhus 1844 270m2 kakelugnar, vedspis med värmekista i kök
Ej installerat:
Thermia Duo jordvärme 8kw -84 köpt -11 för nöjes skull

Installerat:
Panasonic CS-E9CKP -04 köpt -11. I ett garage, fultoppfylld med propan, kompressor låter som en stenkross men värmer. Stendog 2015 med 240 volt rätt ut i chassit.
IVT jordvärme 11kw -95 köpt -11 till svärmor, BOA 148m2 Uppstartad 12/3 -12
IVT Greenline jordvärme 11kw -01 köpt -11  till verkstaden Hamnade i huset 2019 istället tillsammans med en 7 kw nibe 1110 frÃ¥n 2000 köpt 2018.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga poolvärmepump av gammal DUO 12
« Svar #6 skrivet: 04 juli 2013, 22:23:03 »
Tack för era synpunkter hittills!..

Jordvärme (DX-slinga) var faktiskt min första tanke, men gräsmattan är tyvärr fullsmockad av både stora och mindre stenar... Handgräva är med anledning av detta uteslutet, och ta hit maskin känns inte värt det.
Växling mot luft och en brinelösning får det bli.

Skulle inte lamellpaketet räcka till så kanske man kan hänga på en bilkyl med elfläkt i serie. En termostat kan då starta fläkten om returen börjar närma sig nollan.

Gedigen pump i alla fall... :) Krävdes två man + en verkstadskran då den skulle upp och sen ner från släpet, och vi fick slita som djur..
Pump + tank lär ju väga ett antal hundra kg!

Tyvärr är situationen samma här med alldeles för lite hobbytid så att säga.. Jobb och familj tar trots allt upp de flesta av dygnets timmar.
Men förhoppningsvis sÃ¥ är allt pÃ¥ plats nÃ¥gon vecka innan det är dags att ta ner poolen för vintern.  ;)
Bilder på prylarna och bygget kommer!
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Bygga poolvärmepump av gammal DUO 12
« Svar #7 skrivet: 04 juli 2013, 22:27:39 »
Ett lamellpaket med egenkonvektion blir som en ispinne.
Det fryser inte is på en sån på sommaren men det blir mycket vatten.

Skulle det frysa på så är det enormt mycket mera effekt och det tinar fort när pumpen står still.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!