Sambon och jag slog till på en liten ovanmarks-pool på ca 14,6 kubik som självklart måste värmas upp, gärna till runt 30 grader för att det ska vara någon idé för egen del.
Solvärme är ju givet, men vill man ha det varmt och gott även mulna dagar och en bit in på hösten så är det VP som gäller.
Kom över en gratis Thermia DUO 12 bergvärmepump från 1985, komplett med acc-tank och styrning!
Den hade monterats ur i samband med att fjärrvärme drogs in och var då fullt fungerande. Nu stod den bara ivägen så vart ju en win-win kan man säga...
Tanken är nu att låta den gamla Thermia'n få leverera värme till poolen och ev. kyla till sov- och vardagsrum.
Kommer köra poolvattnet genom en rostfri växlare från en gammal bensinvärmare (Volvo Flygmotor/Ardic 091-B).
Blir lite meck med vattenanslutningarna men tror det kan fungera bra. Och räcker inte en sådan växlare för att överföra värmen så får jag väl hänga på en till... Har ett 10-tal sådana på hyllan så det lär nog ordna sig.
Sen är frågan mest vart jag ska hämta energin? Har redan bergvärme, men sommartid så känns det som en bättre idé att växa mot uteluften som är betydligt varmare är borran.
Har ett ca 30x30 cm och 3,6 m långt lamellpaket som kommer från en stor kyldisk. Den har 16 slingor rör på ca 15-16 mm, med antagligen någon tum-dimension eftersom det är kylgrejer.
Rören uppdelade i två grupper på totalt ca 58 meter eller 2x29 meter. Avståndet mellan lamellerna är kanske 5 mm.
Lär antagligen få några kronor för den pjäsen på skroten, men tanken nu är att hänga upp den horisontellt på fasaden (blir tjusigt värre!) och använda som antingen direktförångare eller låta en brinelösning cirkulera genom slingorna.
Direktförångning känns som det bästa alternativet, men hur blir det med oljeretur och sådant? Blir i så fall till att ersätta den R502 som är i pumpen nu med gasol.
Alternativet är som sagt att köra med brine i paketet, och ev. även grena av till ett par L/L-innerdelar för kyla inomhus.
Fördelen med det alternativet är att VP lämnas orörd förutsatt att den inte har gasbrist, men antar att jag kommer tappa en del effektivitet på att köra brine?
Någon som vågar sig att räkna på om det här ens är genomförbart? Värmeöverföringen till poolen fixar jag nog, men kommer lamellpaketet att räcka till vid växling mot uteluften? Pumpen är ju ändå på 12kW.
Förslag på alternativ annars?