0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag byggde ett hus pss en gång för 15 år sen men använde tjärpapp mellan grundmur och bottensyllen, som dessutom är i tryckimpregnerat virke. Har sålt huset och nuvarande ägaren har inte sett några problem.Det viktiga är väl att hindra fuktvandring från muren upp i bottensyllen, plasten ska väl fylla den funktionen, bara den är åldersbeständig. Är dock lite tveksam till den eftersom den är så tunn att det kan gå hål i den om grundmuren har små vassa ojämnheter.
Jag är inte byggare, bara amatör men så här tänker jag:Syllen funkar ju som tryckutjämnare, saknar den så är yttrycket mot muren under bjälkarna högre...Men om du är orolig för fuktvandring kanske du kan lyfta bjälkarna en och en lite (3-4mmm) med domkraft och skjuta in en tjärpappsbit?Fukt under plasten mot sanden men inte ovanför visar väl att den fyller sin funktion, att stoppa fukt från marken att gå uppåt. Är det mycket fukt ovanför så kan man ju ställa in en avfuktare där.Det är viktigt att ha bra ventilation i grunden. Många ventiler åt alla håll.
Och du ska inte ha någon ventilation utöver den du har nu, i alla fall under den varma årstiden. Har du ventilation under vintern torkar den ut under huset, på sommaren samlas fukten under om man ventilerar.
Jag tycker att man alltid skall ha ventilation av krypgrunden.De flesta sorbtionsavfuktarna kan man ställa som man vill, att den bara ventilerar när den avfuktar, eller att den alltid ventilerar, jag har vår avfuktare inställd på kontinuerlig ventilation.Enligt mig så säkerställer det ett stabilt undertryck i krypgrunden, och att eventuell radon, mögelsporer, svampsporer, jordbakterier och liknande ventileras ut ur grunden istället för in i huset.Plastens funktion är bevisad i och med att det är fuktigt under plasten.
Du behöver ingen ventilation under vintern. Låt det vara som det är. Håll koll på RF! Har du hygrometer/-rar därnere? Annars värt att satsa på. Under 70% RF bör det vara.