Nu har konverteringen börjat så smått i ena delen av huset. Rörläggaren som mina föräldrar har känt i 30 år ska göra det mesta. Dock så sker en del renovering av huset samtidigt så vi kommer dra lite rör under tiden. Det kom en kille och slängde av en paket uponor rör-i-rör som vi skulle använda till det ena avsticket.
Jag vill inte tjafsa men jag reagera direkt på dimensionen. Jag mätte den lite snabbt med tumstock bara till ca 15-16 mm invändigt.
Jag såg direkt att 100 Pascal regeln kommer sprängas med råge.
Det kommer mata radiatorer enligt följande. Efter ca 5 meter kommer en radiator på ca 500 watt (55/45/20). Sen efter ca 3 meter en rad på 600 watt och slutligen efter ca 8-10 meter två raddar på vardera 1200 watt. Det blir ca 3.5 kW på ett 15 rör. För mig känns det helt fel. Och jag tänker fråga honom nästa vecka så han verkligen fått rätt slang. Eller kanske råkat beställa fel. Huset är stort och vi vill inte ha massa flaskhalsar för cirkpumpen kommer ha det jobbigt ändå. Total rad kapacitet ska bli 17 kW. Husets effektbehov är räknat till ca 13-14 kW. Men vi valde större rad kapacitet för att klara sig med så låg framledning så möjligt. (Luft/vatten maskin).
Skulle det inte varit lämpligare med åtminstone ca 20 mm?
Någon som kan räkna ut tryckfallet på ett ungefär?