0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej gott folk.Min idé är att ta vår Woods DS28 luftavfuktare (http://www.clasohlson.com/se/Pr364645000/Pr364645000) och bygga om den till en VVVP. Varför? För att göra varmvatten till en 300 tank och för att få lite kylning av huset på sommaren och för att ha roligt Nu är det dock en bra avfuktare vi pratar om så om det absolut inte kommer att funka är det ju bättre att inse det innan avfuktaren är i bitar.Den är specad för 5-35 grader lufttemp, så det borde väl gå att köra upp till iaf 55 grader på kondensorn utan att trycket blir (allt) för högt (?). Behöver jag toppvärma vattnet lite med el har jag en elberedare ... Tanken är alltså att försöka behålla maskinens R134a inuti systemet hela tiden, så jag kanske kan bocka om rören lite, men inte mycket mer än så. Förångaren är en stor spole av rör, så den ska man väl kunna göra en värmeväxlare av. Vattnet jag ska värmeväxla mot på kalla sidan håller 25 grader alltid. 15 liter/minut flöde.Förångaren är en rörslinga i sick-sack med en massa lövtunna påpressade plåtar. Den är väl mindre uppenbar hur man ska värmeväxla mot vattnet. Några goda idéer?
GDS-Janne, lust att dela med dig lite om det här?