Snurrar mittaxeln/bulten på kompressorn - om inte så har antingen splinen på remskivan vibrerat sönder och försvunnit eller så har 'ekrarna' på gummibufferten slitits av för att kompressorn skurit...
Jag gissar nämligen att det är en sk' modern kompressor med variabel slaglängd och utan magnetkoppling och ytterligare ett tecken på detta är om elanslutningen sitter i bak i gaveln längst bort från remskiva.
det kan också vara en kompressor både med magnetkoppling och styrning baki ungefär som
http://www.ebay.co.uk/itm/2010-PEUGEOT-207-1-4-AC-AIR-CON-AIR-CONDITIONING-COMPRESSOR-SANDEN-96-712-162-80-/261207275167?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3cd12ab69f---
Snurrar mittbulten så kan det vara styrningen som inte vill slå på kompressorn för att några värden är fel (typ någon pressostat tycker det är för mycket/för lite tryck, för låg temperatur mm) och i andra fall så är det fel på själva ventilen baki kompressorn (nej brukar inte finnas som reservdel utan det är ny kompressor om det är trassel med denna)
Nu kanske det inte stämmer för alla kompressorer av den typen men jag har sett nämnt att styrspänningen för ventilen ligger mellan 0.2 och 4.2 Volt - kanske avser genomsnittspänning om man PWM-pulsar snabbt med 12 Volt (kan fungera om det är termisk styrd ventil). hur som helst görs den typen av prov på egen risk.
ytterligare intressant text att läsa:
http://www.vasa.org.au/wp-content/uploads/2012/05/Variable_Displacement_Compressors_Electronic_Control_Type.pdfav detta så verkar kontrollventilen vara strömstyrd mellan 0 och 1 ampere och i diagrammet sidan 9 så ser man att mesta justeringen är mellan 0 och 0.8 ampere varav för 2 bar tryck (~0-grader C) sker vid ca 0.4 ampere så stämmer värdet med 4.2 Volt om spolen/motståndet i kontrollventilen är på 10 Ohm resistans.
---
Kort sagt så är den här typen av moderna PWM-styrda kompressorer utan magnetkoppling ett jäkla skit att hantera och haverierna alltid mycket dyra eftersom det inte finns magnetkoppling som stoppar kompressorn utan denna går jämt vare sig det finns köldmedie eller inte och när det börja vara för lite köldmedie i dessa så dras inte oljan runt som den skall - kompressorn töms sakta på olja och till sist skär (det är då 'ekrarna' på remskivans gummibuffer ryker)