Hej!
Har ni liksom jag stått inför "problemet" att styra en 230V last från en enkel lågsånningskälla tex en raspberry, arduino eller annan mikroprocessor?
Det finns en del olika reläkort som man kan använda för detta men det gäller att se upp så att det verkligen är OK att bryta 230V AC, och när dom kan hatera det så brukar priset stiga något.
Vad jag har sett så finns det reläkort för ca 100sek, då kan det tillkomma någon typ av buffring av signalen och det tillkommer garanterat någon typ av kapsling om man vill ha det.
Jag skulle ha ett reläkort för styrning av en växlingsventil som drivs med 230V och jag ville dessutom ha en hyffsad kapsling och fundera lite på alternativen, min lösning presenteras här.
På biltema finns ett skymmningsrelä i grått eller svart som kostar 99,90sek, och detta har en enligt mig tilltalande kapsling. Se
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Skymningsrela-44068Detta är specat för Max 1300Watt och har en IP44 klassad kapsling.
Billigare och enklare kan det inte bli för en relästyrning med OK kapsling, nedan följer min beskrivning:
Bilden ovan visar hur mitt exemplar ser ut, under ”glaset” sitter det en ljussensor och en röd LED som lyser då reläet är draget.
Som man kan se på denna bilden är det kabelgenomföringar underst av kapslingen.
Med locket av ser det ut såhär, det är ström in och ut i plinten och överst är den rös leden som indikerar draget relä. Det finns även en potentiometer för justering av hur mörkt det skall vara innan reläet drar, och ljussensorn sitter strax under bredvid potentiometern.
Såhär ser kretskortet ut efter att man lossat dom tre skruvar som håller plastkåpan.
Och banorna på undersidan av kretskortet.
Det medföljer två genomföringar som är tänkta att användas ifall man har kabelanslutning bakifrån, det finns markeringar för dessa i baksidan. Min erfarenhet säger mig dock att markeringarna är endast markeringar och man måste borra för att kunna dra kablar igenom där (likadant på vissa andra av biltemas boxar)
Jag valde istället att borra ett hål i toppen och montera genomföringen där då det passar mina krav bättre. Notera dock att IP-klassningen på boxen påverkas till det sämre med ett hål i toppen och att genomföringsgummina från biltema är väldigt tunna vilket gör att dom knappast uppfyller IP44 ens om dom monteras optimalt.
Såhär ser det ut efter att jag borrat ett hål med tätningen på plats.
För att kunna styra externt istället för att låta ljuset styra valde jag att klippa bort ljussensorn och koppla på kablar som går till min styrning.
Om man nu kopplar ihop kablarna så *bryter* reläet och med okopplade kablar kommer reläet att vara draget.
Min blåa ledare är den som är kopplad till gnd och gul är styrningen, man kan koppla ihop GND från den egna styrningen med GND på reläkortet och sedan använda en logikutgång för att styra on/off med 5V eller 3,3V.
Jag kommer dock att lägga en optokopplare mellan för att ha isolering mellan styrningen och reläkortet.
I min ombyggnation har jag medvetet valt att gå med styrsignalen uppåt istället för neråt eller mot sidan, detta pga att jag anser det viktigare att ha tillräcklig isolation än att uppfylla någon IP-klass iom att den kommer att monteras på väggen i ett torrt pannrum långt ifrån var det finns vatten normalt.
Förbättringar som jag skulle vilja ha gjort är att använda en skruvplint för anslutning av styrkabeln istället för att dra ut en kabel men det får komma i en senare utgåva
Nu ska jag ut och sätta ett dragskydd på styrkabeln, skydda som lösa ändarna med krympslang och montera ihop den.