0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Jag har nu haft 3 installatörer här, men jag är lite besviken för det känns inte som om någon har riktigt koll på det här med kylbatteri och hur stort som behövs. Men det kanske är så att man skall hålla isär kyla/värme från ventilationen. Men jag tycker det skulle vara en bra lösning om man får det att funka. Alternativet är ju en separat kylanläggning och jag vet inte hur jag skall få till en snygg och praktisk sådan, man kan ju inte ha konvektorelement i varje sovrum, massa rördragning och problem med vart man skall göra av kondensvatten. Skall jag ha en central kylanläggning måste jag ju ändå ha kanaler för att sprida luften. Jag har i alla fall fått ett värde på hur mycket luft som behövs 170 l/s.Borde det inte löna sig med ett värmebatteri i ett sådant här stort hus, har ju billig värme från värmepumpen. Om jag förstår dig Fredrikru, så tycker du jag borde beställa en ritning av någon firma på nätet o installera själv. Det är en lockande tanke, jag vet hur mycket pengar jag sparar, men samtidigt hur mycket tid som går åt. Å nu i Rot avdragens tidevarv så tror jag att jag tar den lätta vägen ut, gäller bara att hitta en bra installatör som man får fullt förtroende för. Skall bli väldigt intressant att se vad offerterna landar på.......
Får nog dra på mig snickarbrallorna i alla fall. Första offerten landade på 276000Kr!!!! Å då ingår inte "byggåtgärder", inte heller OVK-besiktning. Arbete ingår med 80000, material för nästan 200000 verkar ju inte riktigt vara rimligt, i och för sig är det ett hus på 370m2 i 3 plan och jag skall ha både kyl och värmebatteri och ett rätt stöddigt aggregat(systemair TR03), men i alla fall......
Nu har jag fått in 2 offerter till, 237kkr och 200kkr, så det går åt rätt håll, skall även avvakta uppskattningar på pris från internetfirmorna på materialsats(Alig har ett system med plaströr som verkar spännande) och ritningar för att se vilket alternativ som blir vettigast. Gör jag jobbet själv blir det som du skriver, jag får ta det i etapper. Du har rätt Fredrikru, oljepannan slängdes ut i slutet på nov 2012, sedan dess har den slickat i sig ca 7800kWh, elpatrontillskott ca 50kWh sedan dess. När det gäller temperaturen är det svårt att kolla eftersom pumpen nästan aldrig går nu på sommaren och går den är det bara en kort stund. Men jag skall försöka fånga tillfället, för det är ju en bra parameter för att se hur mycket kyla man kan ta ut.Fönstren kommer jag att byta ut, men inte nu, det får ske vartefter, när det gäller isoleringen är det svårare, eftersom det är ett tegelhus. Solinstrålning genom fönstren är egentligen inte ett problem, eftersom jag har en bred takfot och indragna balkonger mot söder, det är värre att isoleringen i taket, bara är knappt 20cm eftersom "vinden" är inredd med sovrum och det är där det blir varmt på sommaren, i skrivande stund 27C, med tväröppna fönster.Bigfoot, jag har haft en radonsnubbe här, efter lite diskussion, kom vi fram till att FTX blir bäst, eftersom jag har problem både med byggmaterial och markradon, risken är stor att man drar in mer markradon om man bara ökar frånluften för att få bukt med radonet från byggmaterialet. Eftersom huset är stort blir det rätt mycket varm luft man skickar ut till kråkorna.( Jag kommer nog att i alla fall sätta dit en radonsug i ett hörn för markradonet).Fredrik, har du kopplat in kylbatteriet och funkar det bra, på den sista offerten uttryckte installatören tveksamheter kring kylbatteri och hur mycket det skulle ge, eftersom jag som prio1 har lågt ljud från systemet(lågt flöde för att få det tyst gör att det inte räcker till för att transportera tillräckligt med kyla). Jag har dålig koll på hur bra styrning det finns till dessa grejor, men borde det inte gå att ha olika driftlägen, tex om man behöver kyla, så kan man fläska på några timmar på em/kväll, för att sedan ha ett tyst läge när man skall sova, eller funkar det inte så.Tack för era synpunkter/kommentarer.
Beslutsångest!! Systemair TR03 HWL-L-VAV eller Enervent Pegasos XL eco EDW CG?? (Någon som har ett annat förslag) Kollade lite temp på värmepumpen 6 grader in och 1 grad ut. Så det finns väl förutsättningar för kyla. Har bestämt mig för vattenvärmare isf för elvärmare. Aggregatet kommer stå precis bredvid Värmepumpen så det blir enkelt att koppla in både kylan och värmen. Någon fläktkonvektor kommer det inte bli, jag tar den kylan jag får, det är ju inte så många dagar per år det blir så varmt. Har även tagit beslut att göra det mesta själv, har redan börjat riva ut de gamla frånluftskanalerna av eternit. Så nu är det på gång. //Per