0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fick igår ett brev ifrån UC. Där det stod att min bank Nordea hade gjort en kreditkontroll av mitt företag. Mycket märkligt genom att jag inte sökt något lån/ kredit hos dom. Har fö inga lån hos dem heller. Har endast ett personkonto plus mitt företagskonto hos dem.Skall försöka kontakta dem å få svar på varför denna kontroll.Kan det vara något fuffens att någon obehörig försöker ta lån i mitt namn? Tyke
Nej Man får bara ta på dem man har en affärsrelation med. Men har du konto där har du en relation till Nordea och då är det nog ok att ta kreditupplysning.
Man behöver inte ha lån eller någon annat knytning till den man söker upplysning om. Det är fritt för alla att söka kreditupplysning om alla.
Tror jag kan slappna av .Efter mkt om å men. Samtal med kundtjänst som inget visste. Inte heller kunde dom koppla mig vidare till mitt lokala kontor på Värmdö.Så sur å lite orolig steg jag in på den så kallade banken ( har inte ens kontanthantering längre....)Svaret jag fick var att UC automatiskt gör en kontroll om något har ändrats inom mitt företag ( enskild firma).Så tydligen det att jag tog en anställning i vintras räckte för att alarmklockorna började ljuda... Tycker ändå det är märkligt iom att jag varken har lån eller krediter på nordea .Tydligen kan massor med andra saker göra att UC gör en check.Typ om man anställer eller sparkar någon osv...Jag var tydligen inte den enda som blivit drabbad, enligt banknasarna.Får inte glömma att sätta upp bankerna på min hatlista .Vi har tre banker i Gustavsberg. Endast en har kontanthantering. SHB. Tyke