vad är det jag ska ändra på

är befintlig radiator yta räknat för (1973) ett så kallat högtempat system är skillnaden
på dessa ytor för oss som jobbar med detta den här
en radiator för högtempat lågflödes 20 ° delta 1000watt
11 panelradiator 50 cm hög 140 lång. (befintlig yta att jobba emot )
ska vi nu sänka kurvan och forfarande ha 1000 watt 55/45 system
ovan nämda radiator lämnar nu 529 watt. (Hälften fattas nästan)
ytan som ska till för att lämna samma mängd energi till rummet det sitter i
blir hör och häpna
22 en panel till bakom 10 cm högre och lika lång 60 * 140mer en dubbelt så mycket avspeglingsyta krävs !!!!!!!
vem ska övertyga vem om vad som är fel

Det gäller att kunna räkna på
Befintlig termisk avspeglingsyta i det hus man dimensionerar ytan du har tillgänglig är vad som gäller ,, ingenting annat, Det är vad man kallar för grund förutsättningarna,
ska man ändra dom för att köra en lägre kurva måste det till jätte radiatorer ,
om distributionen är byggd och räknat för ett 20 ° delta vad blir radiatorn då tro i storlek. Håll i svångrem och hängslen nu . i räkne exemplet valde jag 50 30 som omtalats.
33 som är 50 cm hög och 180 cm lång 963 watt Den bygger nästan 20 cm ut i rummet

bara radiatorn kostar ca 2300 kr ut till kund. sen ska dom bytas också . lite nya kopplingar, snålt 4000 kr st
tar man det * 21 st befintliga radiatorer (corros fall), 84 000 kr om snittet skulle vara 1000 watt per rad.. Så djävligt blir det om radiatorena ska anpassas efter befintlig rördragning om man kan detta ...
jag ändrar i mitt beräkningsprogram 50 - 30 beräknad års besparing blir 33839 kwh
70-50 30651kwh på samma borrhålsdjup
Jag tycker jag stjäl pengar om jag föreslår ett radiator byte till fastighetsägaren .
måste han låna till 5% ränta är kostnaden för den delen 4200 kr om året
för en skillnad på 3188 kwh timmar per år.

Detta har vi också diskuterat i tidigare trådar... och jag lär tydligen aldrig Rickard att hålla med om det

Detta är för mig Baskunskaper inom VVS,
En tank inkoppling som medför en mer kostnad på ca 10 tkr för att överhuvud taget få ut installerad effekt är egentligen gryyymt billigt,
en sån anläggning går aldrig mer en 5 ° över börvärdet.
en rackabang inkoppling som är sträckt till bristnings gränsen för vad styret klarar

att reglera är lätt uppe på 15 -18 grader över bör i dom sämsta fallen jag sett , Innan den bryter på hysteresen

,, visst den spar pengar ,,, men hur länge?
med en sån övertemperering kommer hög retur larmen in i bilden

Nu är cirkusen igång,, allt sträcks till bristningsgränsen , inget går att reglera,
Tyrannen i pannrummet bestämmer
Det är inte VVS! det är okunskap och borde inte få förekomma ..
inget av det ovan nämda skulle klara en besiktning ... Varför ska man då tillåta fel i villa värden om man inte gör det på den kommersiella. Det är samma process som installeras 6kw i vp eller 600kw tex i ett fastighets bestånd.
exakt samma förutsättningar krävs för att säkerställa funktionen ..
skrivs det om råd principer dimensioneringar funktioner till folk
så ska dom vara riktiga,,
dom råd jag själv delger inom det jag jobbar med grundar sig på en låååång erfarenhet .
Jag vet att jag inte författar texterna så djälva bra , men det blir inte bättre från en röris .
cocacola
.