0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I det här fallet handlar det om kWh/investerad kostnad, det är där som dom blir lite "dåliga". Men jag förstår fortfarande inte kopplingen till VP och folk som blivit lurade på VP.
Jag förstår inte vilka det är som blir lurade av att skaffa solfångare.
Och vem påstår att någon blivit lurad på solfångare?? Det jag skrev ska du läsa: att även om man tycker att man blivit lurad bär det emot att erkänna det. Och i det här sammanhanget menar jag med lurad att "varan" inte lever upp till dom förhoppningar man har. Är man medveten om den begränsade "nyttan" och ändå köper är man knappast lurad. Och förstår fortfarande inte kopplingen till VP.
Och efter 20 - 30 år har anläggningen betalat sig, om man slipper ha några utgifter för service och underhåll
Kan bara svara för mig själv. Att jag skaffade solpaneler hade inte ett dugg med det ekonomiska aspekterna att göra. Det var som så att frugan ville ha en pool, då satte jag som motkrav att jag skulle få solpanelerna. Inget med de argumenterna du hänvisar till. Ville ha solpanelerna pga mitt intresse för ny teknik, inget annat! Struntar fullständigt i dessa argument du framför bla att "försvara sitt synsätt" och jag är nog inte ensam om det. Det kommer att med tiden att visa sig att värmepumpen får ett längre liv, kanske rent av står stilla 4, 5, 6 månader om året , beroende på vattenvolymen man har tillgängligt. Om alla skulle enligt ditt sätt att se på det så skulle vi nog aldrig komma någonvart med alternativ energi.. Det kostar att ligga i fronten, om ingen vill betala för bättre miljö, vad återstår då?
Har inte sett nån uträkning att solceller skulle löna sig bättre än solpaneler även om man har en vp i alla fall så länge man inte vill lägga massor med pengar. Solpaneler kan man ju fixa för runt 30000 kr om man monterar själv hur många kwh får man årligen ur solceller för totalt 30000 kr ?