0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men nog är det liiiite surt att Sara bara får vara med och betala för renoveringen av "finahuset". I min värld skulle jag gärna se att även dom "små" skulle få en släng av sleven.
Har inte sett programmet, men har fått förklarat för mig att de som säljer luftvärmepumpar t.ex. säljer maskinen för inköpspris, typ 5000 kr, och sen tar de 15 000 kr för jobbet.På ett sätt är det naturligtvis bedrägligt, men å andra sidan, det är väl inte olagligt att sälja saker för inköpspris, så länge man kan tjäna bra på jobbet?Med detta sagt så menar jag bara att det säkert är svårt rent juridiskt att sätta dit en montör som lägger all vinst på jobbet, och ingen vinst på materialet.
Jo, men förr när dom jobben utfördes svart var ju Lisa med och betalade renoveringen också genom missade skatteintäckter = högre skatter
Nu var det inte jag som nämde politik först så då kan jag spinna vidare på det!!Lisa bryr sig inte om högre skatter då hennes lön tillhör katogorin låg, skulle skatten höjas på hennes låga inkomst skulle hon bli tvingad att gå till soc.. Därimot röstar Lisa rött och är absolut för högre skatter för dom som tjänar mest i samhället.. Det kallas solidaritet......
Fast man får ju inte dra mer i ROT än man laggt ner arbetstid på jobbet, jag har själv fått 2 rot-kollar på mig och då har de kollat både offerter, fakturor och dagbok
Utstuderat upplägg i skatteplaneringssyfte......som förhoppningsvis ej klarar ROT granskning.
Och, om du tar 5000 kr/timme och har jobbat 3 timmar med installationen så stämmer ju allt.Alltså, luftvärmepumpen kostar 5000 kr, du säljer den till kunden för 5000 kr.För jobbet tar du 15 000 kr, och jobbet tar 3 timmar.Du har ett kvitto på totalt 20 000 kr, och har bevisligen inte förlorat nåt på hårdvaran, det bara borde gå göra ett sånt avdrag, OM man nu vill se på saken på detta sätt alltså.
Olagligt lär det ju knappast vara.Vad är omoraliskt? Att avslöja sin höga timpenning?
du får ingen märkespump för 5k, snarare mellan 8-12k ex moms. om man sedan säljer den för 5k till kund har man gjort förlust på maskinen, det borde vara lätt för SKV att kolla, dom ser ju vad du köper in pumparna för, och dom ser hur mycket du tar betalt för material på rot-jobben.
Problemet med ROT-avdraget är ju enkelt att lösa.Avdraget ska inte beräknas efter vad montören tar betalt utan utifrån jobbet som utfördes. T.ex. hur mycket m² fassadyta målades, hur många radiatorer det var som installerades osv.Sen kan ju t.ex. den som utbetalar räkna ut vad ett sådant jobb kostar i genomsnitt (schablonmässiga arbetspriser osv.) och betala ut ett visst bidrag ... oavsett om hela jobbet t.ex. kostade 20 000 Kronor eller 50 000 Kronor .... tycks?