Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.  (läst 23157 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #30 skrivet: 04 maj 2013, 22:12:57 »
Volvo PV hade påfyllningen i vänster bakskärm.

Helt korrekt, ber om ursäkt för detta faktafel!
Åtminstone satt ju påfyllningen på rätt sida om man betänker att bilen framtogs när det var vänstertrafik..
Att det sedan är samma sida som avgasröret beror nog bara på slumpen, eller möjligen på att det var enklare att dra röret förbi bakaxeln på höger sida pga panhardstaget.
Krock/brand-aspekten hade man nog inte tänkt på på 40-talet..
« Senast ändrad: 05 maj 2013, 16:01:13 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #31 skrivet: 05 maj 2013, 09:17:37 »
Sen är det väl så att man nuförtiden med en snabb blick på tankmätaren kan se vilken sida locket sitter på. Ikonen för bensinpumpen har slangen hängande på den sida locket sitter på, alternativt en fylld triangel den sida av pumpen som locket sitter på.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #32 skrivet: 05 maj 2013, 16:08:36 »
Sen är det väl så att man nuförtiden med en snabb blick på tankmätaren kan se vilken sida locket sitter på. Ikonen för bensinpumpen har slangen hängande på den sida locket sitter på, alternativt en fylld triangel den sida av pumpen som locket sitter på.

Det var nytt för mig, symboler i varningslampor osv är numera hårt standardiserade enligt FN-regler.
Oavsett vilket så borde alla bilar ha påfyllningen på hö sida, eftersom det är absolut säkrast om man behöver fylla efter vägen.
(Om man nu inte brukar köra på fel sida av vägen, men då är man ju i minoritet, dvs tillverkarna har knappast resurser för att bygga två varianter beroende på hö- eller vä-styrd variant, det är illa nog med alla andra ändringar som den lilla detaljen drar med sig.
Och eftersom snart sagt alla bilmodeller byggs för både hö- o vä-styrda marknader där de senare säljs i större antal, så borde de få tanklocken på höger sida)
Jaguar har haft modeller där det gått att fylla på båda sidorna, ett litet erkännande ändå av problemet, trots att man själv har sitt ursprung på en marknad som kör på fel sida...,  och omsorg om sina kunder! tummenupp
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #33 skrivet: 05 maj 2013, 17:48:25 »
Det var nytt för mig, symboler i varningslampor osv är numera hårt standardiserade enligt FN-regler.
Oavsett vilket så borde alla bilar ha påfyllningen på hö sida, eftersom det är absolut säkrast om man behöver fylla efter vägen.
(Om man nu inte brukar köra på fel sida av vägen, men då är man ju i minoritet, dvs tillverkarna har knappast resurser för att bygga två varianter beroende på hö- eller vä-styrd variant, det är illa nog med alla andra ändringar som den lilla detaljen drar med sig.
Och eftersom snart sagt alla bilmodeller byggs för både hö- o vä-styrda marknader där de senare säljs i större antal, så borde de få tanklocken på höger sida)
Jaguar har haft modeller där det gått att fylla på båda sidorna, ett litet erkännande ändå av problemet, trots att man själv har sitt ursprung på en marknad som kör på fel sida...,  och omsorg om sina kunder! tummenupp

Tja, Japan och flera andra länder i Asien har vänstertrafik. Knappast en liten marknad, och det fanns väl en rätt populär Nissan Skyline som enbart fanns högerstyrd?

När det gäller de två tanklocken på en del Jaguarer så berodde väl det på att de hade två tankar, en på var sida, och det innebar att man alltid måste fylla på båda sidor. De hade en omkopplare på instrumentbrädan som valde tank, och tankmätaren styrdes även av denna omkopplare.

I min ungdom jobbade jag på en mack, och det fanns en i byn som hade en sån jagga, och det var lite bökigt att fylla den kommer jag ihåg.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #34 skrivet: 05 maj 2013, 20:57:28 »
Mmm, kanske kommer det att ändras med ökad bilandel i Asien, men tills nu är det mkt få modeller som säljs enbart på högerstyrda marknader, och då blir det oftast störst volymer vänsterstyrt.
Mm, jaggan hade en ovanlig lösning, idag har man förbindelse mellan tankhalvorna, vilket ger mkt huvudbry om man ska ha en kardan igenom, men det går att lösa med en bränslepump ändå.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad MattisH

  • Intresserad okunnig..
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vinslöv
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare på min nyinstallerade F2025-10
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #35 skrivet: 05 maj 2013, 21:15:25 »
Något som är bra när man har bilar med locket på olika sidor är den lilla pilen i bensinmätaren vid pumpen som pekar på var pumpen är!
Enplans med källare, 224 m² uppvärmd yta. Värms av en vvm300 tillsammans med en 2025-10 dockad till den. Ukv100 är kopplad innan radiatorkretsarna.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2710
  • Karma +5/-1
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #36 skrivet: 06 maj 2013, 14:21:49 »
Jag noterade idag att även Volvo S40 (bör ha varit ett ganska tidigt exemplar jag såg) har tanklocket på vänster sida. Och då börjar jag osökt fundera på var tanklocket sitter på Volvo 300- och 400-serie, är det någon som har reda på det?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3685
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #37 skrivet: 06 maj 2013, 14:25:52 »
Jag googlade, 360, s40 och 440 har alla tanklocket på höger sida som jag kunde se, kan det vara olika på samma modell dontknow
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #38 skrivet: 06 maj 2013, 20:18:35 »
Jag noterade idag att även Volvo S40 (bör ha varit ett ganska tidigt exemplar jag såg) har tanklocket på vänster sida. Och då börjar jag osökt fundera på var tanklocket sitter på Volvo 300- och 400-serie, är det någon som har reda på det?

Märkligt, det var inte en gasbil eller nåt?
De har ofta gasen på andra sidan jfrt med bensin.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #39 skrivet: 06 maj 2013, 20:59:08 »
S40 verkar ha på vänster sida fram till ~04
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:Mål 11000. Blev 11284kwh

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #40 skrivet: 06 maj 2013, 21:00:53 »
Hmmm, det hade jag missat, men då kan vi faktiskt ha sett ett exempel på en bil vars ursprungsmarknad gett den ett lock på "fel" sida.
S40 togs nämligen fram ihop med Mitsubishi, dvs den byggdes i samma fabrik som Mitsu Carisma var det väl.
Mkt av monteringen i en bil avgörs av hur avgassystem, drivlina och komponenter som soppatank monteras och där kan man inte ha för mkt variation.
Mitsu var på den tiden större i Asien än på andra marknader och hade kanske valt en "hö-styrd" lösning, som Volvo hade att anpassa sig efter.
Fas2 är en update efter att man slutat bygga bilar ihop i Holland, och då slapp man dessa begränsningar, samtidigt som man kanske ändå ville köpa vissa verktyg nytt.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #41 skrivet: 06 maj 2013, 21:02:14 »
Vänta nu är inlägget om fas1 o fas2 borta...? dontknow
Citera
S40 FAS1 hade på vänster sida, Fas2 som kom 00 flyttade tanklocket till höger sida.
« Senast ändrad: 06 maj 2013, 21:04:54 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #42 skrivet: 06 maj 2013, 21:55:01 »
Vänta nu är inlägget om fas1 o fas2 borta...? dontknow

Solly, jag skulle ha editerat bara men jag trodde att jag hann byta text innan någon hann läsa... jag insåg att flytten av tanklocket gjordes senare än fas2 och det verkar som att det var någon gång runt -04 (tror det var en facelift då).

1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:Mål 11000. Blev 11284kwh

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #43 skrivet: 07 maj 2013, 09:59:32 »
Solly, jag skulle ha editerat bara men jag trodde att jag hann byta text innan någon hann läsa... jag insåg att flytten av tanklocket gjordes senare än fas2 och det verkar som att det var någon gång runt -04 (tror det var en facelift då).

 ;) OK, ibland går det snabbt!
Iaf så tror jag fas2 var när man kastade ut Japanerna ur fabriken i Holland.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2710
  • Karma +5/-1
SV: Onödigt vetande. Bensinlockets placering.
« Svar #44 skrivet: 07 maj 2013, 19:13:01 »
Mitsu var på den tiden större i Asien än på andra marknader och hade kanske valt en "hö-styrd" lösning, som Volvo hade att anpassa sig efter.

Riktigt stora "högerstyrdheter" kan man hitta i en del Mitsubishi från 80-talet, t ex Space Wagon. Inte nog med att drivpaketet är spegelvänt jämfört med normala bilar med tvärställd motor, dessutom sitter bromshuvudcylindern på höger sida av torpedväggen och följaktligen ingår en mycket lång axel i pedalstället på vänsterstyrda exemplar.
Men det är inte den enda bakvändhet som den tillverkaren har åstadkommit, en sak som gav mig mycket huvudbry en gång var att hel/halvljusomkopplaren ligger på jordsidan av strålkastarlamporna!
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!