0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Volvo PV hade påfyllningen i vänster bakskärm.
Sen är det väl så att man nuförtiden med en snabb blick på tankmätaren kan se vilken sida locket sitter på. Ikonen för bensinpumpen har slangen hängande på den sida locket sitter på, alternativt en fylld triangel den sida av pumpen som locket sitter på.
Det var nytt för mig, symboler i varningslampor osv är numera hårt standardiserade enligt FN-regler.Oavsett vilket så borde alla bilar ha påfyllningen på hö sida, eftersom det är absolut säkrast om man behöver fylla efter vägen.(Om man nu inte brukar köra på fel sida av vägen, men då är man ju i minoritet, dvs tillverkarna har knappast resurser för att bygga två varianter beroende på hö- eller vä-styrd variant, det är illa nog med alla andra ändringar som den lilla detaljen drar med sig.Och eftersom snart sagt alla bilmodeller byggs för både hö- o vä-styrda marknader där de senare säljs i större antal, så borde de få tanklocken på höger sida)Jaguar har haft modeller där det gått att fylla på båda sidorna, ett litet erkännande ändå av problemet, trots att man själv har sitt ursprung på en marknad som kör på fel sida..., och omsorg om sina kunder!
Jag noterade idag att även Volvo S40 (bör ha varit ett ganska tidigt exemplar jag såg) har tanklocket på vänster sida. Och då börjar jag osökt fundera på var tanklocket sitter på Volvo 300- och 400-serie, är det någon som har reda på det?
S40 FAS1 hade på vänster sida, Fas2 som kom 00 flyttade tanklocket till höger sida.
Vänta nu är inlägget om fas1 o fas2 borta...?
Solly, jag skulle ha editerat bara men jag trodde att jag hann byta text innan någon hann läsa... jag insåg att flytten av tanklocket gjordes senare än fas2 och det verkar som att det var någon gång runt -04 (tror det var en facelift då).
Mitsu var på den tiden större i Asien än på andra marknader och hade kanske valt en "hö-styrd" lösning, som Volvo hade att anpassa sig efter.