Har några funderingar...
Har läcksökt min Mitsubishi L200 -03 som var helt tom på kylmedia, provtryckte med kvävgas.
Hade svårt att hitta läckan, anade läckage efter som systemet var
helt tomt när jag köpte bilen.
Provtryckte med 20bar (ökade trycket sakta). såg ingen minskning i trycket efter det stabiliserat sej, de första timmarna, efter som bilen inte skulle användas så fick den stå i tre dagar, efter den tiden var trycket nere i 5 bar.
(jag kopplade loss provtryckningsslangen från bilen + på med skyddshatten när den skulle stå trycksatt) vid kontrollen tre dagar senare satte jag på slangens snabbkoppling på bilen fyllde själva slangen med 20bar, och öppnade därefter ventilen på snabbkopplingen till bilen, då visade manometern 5bar.
Återfyllde systemet med 20bar kvävgas. spayade på såpvatten hittade efter flera timmar en läcka på ena anslutningen vid röret mellan torkfiltret och kondensorn.
Det var små bubblor där..
Ska byta o-ringar på röret och upprepa proceduren.
Frågor
Jag var osäker på vilket tryck jag skulla använda!
Har jag gjort rätt vid provtryckningen?
Finns det enklare alternativ?
Ska jag samtidigt byta torkfilter (jag har ingen aning om hur länge bilen stått utan gas)?
Jag vet att i högspänningsbrytare finns det torkfilter till SF6 gasen, de kan innan montage torkas i ugn +vakuum ett par timmar om förpackningen är skadad, det gäller nya filter.
Kan man torka ur torkfiltret med värme eller byter man filtret för att det går snabbare?
Eller kan man pumpa ur eventuell fukt ur torkfiltret på plats med en vakuumpump?
Ska jaf fylla i mer olja i systemet?
I så fall hur mycket?
Slutligen hur länge ska systemet vakuumsugas innan fyllning? (jag har använt "vanlig" kvävgas / nitogen vid provtryckningen)
Har en liten enstegs vakuumpump...
Offtopic.
Jag är kanke lite frågvis men jag vill lära mej hur det fungerar från grunden. och hur man ska få det gjort riktigt.
Funderar bara på hur en lokal bilverkstad kunde ta så lite som 995kr för ac service förra året, ta en kaffe medans du väntar stod det i reklamen. då kan det inte läggas ner så mycket tid. Och hur bra blir resultatet?