0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Jag håller på med ett arbete där jag behöver ta reda på årliga värmeutbytet för en solfångare i stad Lund respektive Kiruna.Jag behöver noggranna resultat eftersom det är tänkt att jag ska jämföra resultaten pga av de olika geografiska förutsättningarna, för att kolla hur T.ex verkningsgraden för solfångaren varierar. Jag har kollat på SP.se lista över mätta resultat med de olika solfångarna som finns idag, dock så är dessa räknade för Stockholm. SPs värden är beräknade i ett simuleringsprogram, som jag inte har eller kan få tag på. De flesta simuleringsprogrammen verkar kosta pengar, jag skulle vara tacksam om någon vet vart det finns ett gratis simuleringsprogram att ladda ner som kan hjälpa mig beräkna någorlunda korrekta värden på mina referensorter. Jag har testat Demo-versioner av t.ex polysun eller T-sol men dessa verkar vara begränsade till vissa städer.Tack!
Hej.Det finns ett program som heter Winsun och är gratis tror jag. Det används/användes i vissa kurser på LTH, MdH och DU.Det möjliga problemet med detta program är att det kan vara svårt att få tag i. Jag använder Trnsys, Polysun och T-sol.
Ja försökte få tag på det programmet men lyckades tyävrr inte. Har försökt slänga iväg några mail om det men utan resultat..
Jag kan skicka det till dig men jag vill veta i vilket sammanhang du tänker använda det.
Enligt den data jag har så får Kiruna en globalinstrålning (mot en horisontell yta) på 817kWh/m² och årmotsvarande siffra för Stockholm är 970kWh/m² och åroch för Lund är siffran 973kWh/m² och årBorde gå att räkna fram en procentsats för de olika orterna med Stockholm som utgångs punkt (100%) och sedan applicera detta på SP siffror.
Jag läser tredje året på KTH, samhällsbyggnadsprogrammet och detta är en del av min fördjupning i mitt kandidatexamensarbete att studera hur stor användbarhetena är för en solfångare med deras geografiska förutsättningar. Jag kommer antagligen inte behöva programmet mer efter att jag är färdig, om inte jag måste tvingas komplettera arbetet vilket jag inte tror :pSkulle vara till stor hjälp om jag fick använda det
Ok. Jag kan skicka det till dig i morgon. Skicka pm med din e-post adress.KTH använder bland annat Trnsys i sim forskning och kanske också i undervisningen.