0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Allt det där bottnar i en brutal diktatur med personkult av av en tyrannisk diktator. Ett demokratiskt land skulle aldrig ha haft de problem dom själva åsamkat sig i Nordkorea. Det är lätt att sitta i en demokrati där man får säga (nästan) vad man vill utan att hamna i klorna på säkerhetspolisen. Den verkligheten lever man inte med i Nordkorea! Finns inget försvar för den regimen!Tror inte varken USA eller Sydkorea ens övervägt ett angrepp på Nordkorea med tanke på stödet de har (haft?) från Kina och Sovjetunionen/Ryssland, det finns, eller fanns, inget att vinna på det. Sett i backspegeln borde något ändå gjorts för att hindra den regimen från att skaffa kärnvapen!Har tillsammans med mina söner försökt komma på något krig som startats av en demokrati mot en annan demokrati, men ej kommit på något. Med demokrati menas då en riktig sådan, inga låtsasdemokratier.Det är också lätt att idag förfasas över atombomberna över Japan i WW 2:s slutskede, men valet var att använda dem mot en oförsonlig fiende för att förhoppningsvis få slut på kriget eller att invadera Japan på konventionellt sätt, vilket enligt beräkningar skulle kostat minst 500.000 allierade soldaters liv och 2000.000 japaners. Ställd inför valet att offra fienders liv eller sitt eget eller sina barns, det valet är inte bara enkelt utan självklart för alla i samma situation.
Låter som kristendomens korståg... Bli kristen, eller dö...Ni tycker det är okej att tvinga på andra vår tro genom att döda civila, jag delar inte den uppfattningen.Och det tycks inte de länder som råkat ut för USAs krig heller även om medierna inte vågar prata om det lika mycket.- Det är roligast att egga oss till krig än att medge att slutresultaten oftast blev sämre. Såsom i Irak.Likt som Ryssland säger så är det inte Nordkorea som är ett hot...
Ryssland ligger närmre för dårens nysnickrade robotar.I Irak blev nog gemene man glada över att världen brydde sig om dom.
Så låter det inte när folket intervjuades. Lika dåligt som innan fast med färre samhällsfunktioner såsom el, samt mer hotfullt - vågar inte gå ute på gator och annat.Se hur det gick med Libyen. Kaos
Jag vet inte. Jag har aldrig varit där utan får gå på vad befolkningen berättar om hur det var före, och hur det blev efter. - och det är oftast en sämre bild dom beskriver efteråt.Att sitta och ha ursäkten "det är rätt att döda civila för att ge dom vad vi tycker är bättre" har säkert varit kommunismens ursäkt att ta 110miljoner liv under sin tid. Eller som nämndes innan, Tysklands 20miljoner.Alla har en bild om vad som är bäst, det är när folk får för sig att tvinga på andra sin syn som det är illa.- Låt Nordkorea, Kina och andra länder få leva som dom har det. Vi har ingen rätt att gåin och ändra deras liv till att efterlikna vad vi tycker är rätt för dom delar med all sannorlikhet den synen.Muslimerna anser ju stenhårt att usa är största syndarna på planeten, och europa är väl på andra plats... Har dom då rätten att gå till krig för att omvandla oss att passa deras världsbild?Nej.. Bäst att alla får leva det liv dom väljer utan att folk gårin och bombar varandra..