Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Golvvärme i etapper; slippa shunt?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Golvvärme i etapper; slippa shunt? (läst 3515 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Barrebanan
Gäst
Barrebanan
«
skrivet:
27 mars 2013, 14:00:48 »
Citera
Hej,
Skall gjuta igen min torpare/krypgrund och gjuter då in golvvärme för att byta ut nuvarande vattenburna radiatorsystem (För info har jag även Bergvärme VP som värmekälla).
Av praktiska skäl kommer jag göra ena halvan av huset detta år och nästa halva kommande år. Först hade jag tänkt sätta in en shunt, men efter etapp 2 så har på sistone funderat på att använda mig av lågtempsystem i hela huset (alla radiatorer kommer ryka). Shunten kostar enligt offert från LK ca11000. Denna kostnaden vill jag gärna spara in på, i synnerhet som jag egentligen bara kommer använda mig av den under en värmesäsong.
Finns det någon som har en idé om hur man skulle kunna lösa uppvärmningen på ett billigare sätt under denna enda värmesäsong? La fram frågan per mail till LK och fick till svar att enda sättet var att sätta pannan på max 47 (?) grader och få kallt i radiatorrummen. (De två halvorna av huset är på ca 80kvm vardera)
Jag har två idéer so far:
1. Använda mig av lågtemp även på radiatorsidan (som LK sa), och leva med kyliga rum en säsong (Inte så kul alls, frågan är om man kommer kunna hålla sig från att köra med eluppvärmning ett tag… ).
2. Kan man ev. koppla in GV-fördelaren på returen under etapp 1? Returen håller ju ca 30 grader. Sänker man returen ytterligare innan VP’n så blir väl COP ännu bättre?
Mvh
Harald
Loggat
Erik Renberg
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 913
Karma +0/-1
Respekterar naturlagarna
Erik Renberg
SV: Golvvärme i etapper; slippa shunt?
«
Svar #1 skrivet:
27 mars 2013, 14:30:58 »
Citera
Bra att skippa shunten om du kan undvika den.
Här är ett ytterligare lågtempalternativ: Utan shunt. Men strypa hårt i golvvärmefördelaren så att det blir stor skillnad i framledning och retur i golvvärmeslingorna. Då blir golven ojämnt varma, men totalt sett går dom att trimma in så de avger lagom värme per rum. MEN detta går inte om du har ömtåligt ytskikt (som trägolv) som inte tål den högre värmen i början av slingorna.
Annars tycker jag det låter som en bra idé att koppla GV på returen från radiatorerna utan shunt.
Loggat
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.
Sanntos
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 950
Karma +0/-0
Sanntos
«
Svar #2 skrivet:
29 mars 2013, 08:53:15 »
Citera
Det beror på vilka golv du har och hur känsliga de är, och vilken högsta temperatur som du system kräver. Jag tycker din idé nummer två är bra.
Loggat
Strip
Expert på värmepump
Stad/land: Lidköping
Antal inlägg: 559
Karma +7/-7
Strip
«
Svar #3 skrivet:
29 mars 2013, 10:02:03 »
Citera
Du kan ju faktiskt bygga en egen lösning, med en radiatorventil och en billig cirkulationspump. Samma funktion, men väldigt mycket billigare än 11000 kr.
Jag har en sådan lösning; det är bara två rum i mitt hus som har golvvärme, övriga är bestyckade med radiatorer. Kolla min
systembild
så ser du hur det är konstruerat. "N" är norra flygeln i huset, med två golvvärmeslingor kopplade till en vanlig fördelarstock (ritad som en enda slinga i bilden). Fördelarstocken har en egen liten cirkulationspump och slingan matas med hetvatten som om den vore en vanlig radiator. Returen är strypt med en helt vanlig MMA
radiatorventil
, som i sin tur styrs av ett
ställdon
och en elektronisk termostat. Beroende på hur ditt hus ser ut, kan du kanske välja en vanlig
termostat med extern känselkropp
. Förinställningen på radiatorventilen har jag strypt så att temperaturen i golven inte kan bli för hög, även om termostaten öppnar fullt och länge.
Lösningen är enkel och billig och har fungerat fantastiskt bra.
Loggat
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1
Sanntos
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 950
Karma +0/-0
Sanntos
«
Svar #4 skrivet:
30 mars 2013, 08:14:58 »
Citera
Jag har gjort som du Strip, där sparar man många tusenlappar. Jag vill bara tillägga att man kan prova först bara med en fördelare och tex en blandningsventil för att ha koll på maxtempen, men utan cirkpump och termostat. Skulle det fungera bra, dvs att flödet räcker så har man den bästa och billigaste-i-driftlösningen.
Loggat
Fredrik567
Expert på värmepump
Stad/land: Karlstad
Antal inlägg: 309
Karma +0/-0
Kön:
Fredrik567
«
Svar #5 skrivet:
30 mars 2013, 10:36:03 »
Citera
Jag kör min golvvärme på returen från radiatorerna, fungerar utmärkt.
Har golvvärme i hälften av rummen och radiatorer i hälften.
Kan ju vara idé att provisoriskt flytta någon radiator som du ändå får över i de rum som får golvvärme till "radiatorrum" så klarar sig de också på lägre framledning.
Loggat
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).
Barrebanan
Gäst
Barrebanan
«
Svar #6 skrivet:
31 mars 2013, 12:27:55 »
Citera
Tack för svaren! Strips idé skulle jag nog kunna bygga nästan gratis. Har både en reserv-cirkpump samt mma-ventil liggandes. Det lutar mer och mer mot en liknande metod med tanke på att flera bevisligen har lyckats med samma före mig.
Det handlar ju ändå bara om en värmesäsong så hur illa kan det gå...
Mvh
Harald
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 2030
dolda: 0
användare: 14
Användare online
:
Schnyggve
micke_011
tompajan44
jantijanti
Rdx
johanfl
TS Comfort AB
rocas
lutorm
Börje__
tyke
steaman
Valiant
gbak
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info