Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: rörkulvert  (läst 4239 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad joacim65

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
rörkulvert
« skrivet: 24 mars 2013, 04:43:15 »
Hej, jag behöver tips / råd på hur jag skall fixa min kulvert,
Jag har köpt ett hus i vinter med en rörkulvert på ca 25 m där jag kan se att kulverten läcker ganska mycket värme. jag får en bred snöfri gång ca 1,5 meter mellan pannrum och huset.

Kulverten består av tre 25 mm rör isolerade med tunn rörisolering ca 20 mm tjock
dessa tre rör ligger sedan i ett 160 mm avloppsrör
avloppsröret är sedan nergrävt i backen , troligen inte så djupt.

jag funderar på två alternativ

byt ut rören mot en ny rörkulvert från rinkabyrör till en kostnad av ca 10 kkr, ( dra ut de gamla rören, dra in den nya rörkulverten, gräva upp kröken mot pannan för att få en korrekt radie på röret där det går upp ur backen)
eller:
gräva upp kulverten och tilläggsisolera avloppsröret med cellplast, och ev spruta in fogskum i avloppsröret på olika ställen för att ytterligare bättra på isoleringen. denna lösning har jag blivit rekommenderad av kollegor med den känns osäker fast mycket billigare.
vad tycker ni?

mvh Joacim

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: rörkulvert
« Svar #1 skrivet: 24 mars 2013, 23:08:05 »
Ett tredje alternativ är- rören ligger nu skyddade och torrt i avloppsröret, samt ganska grunt, gräv upp och lägg ner ett limmat uppochnervänt U runt röret av 10 cm cellplast, du får ut tre längder på 2,4 meter av ett 1,2*2,4m på byggmax, så det kostar 100 kr per meter. Täta också de båda ändarna på avloppsröret med fogskum. Då har du en billig lösning som går snabbt att göra och som sparar många watt och går att ändra på, det är ett visst värde att ha ett rör att dra ev framtida ledningar i.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: rörkulvert
« Svar #2 skrivet: 25 mars 2013, 18:09:16 »
Om det vore jag skulle jag byta till ny kulvert och isolera lite extra när det ändå är uppgrävt känns dumt att värma marken.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: rörkulvert
« Svar #3 skrivet: 25 mars 2013, 19:06:44 »
T.v. kan du väl låta det vänta.

Troligen har du en massa annat att ta tag i eftersom huset är nyköpt.

Dålig cellplast suger fukt...och ger därför med tiden dålig isolering.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad joacim65

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: rörkulvert
« Svar #4 skrivet: 26 mars 2013, 11:28:53 »
tack för kommentarer, efter att ha kollat pÃ¥ priser för att bättra pÃ¥ befintlig isolering ( 2500 +  arbete) känns det bättre att göra rätt med en gÃ¥ng och byta till ny kulvert för 7000 + arbete. Skillnaden blir för liten med att bättra pÃ¥ den till ett osäkert resultat


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: rörkulvert
« Svar #5 skrivet: 26 mars 2013, 17:39:57 »
 tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!