Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: "Högtemperatursystem"  (läst 6285 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Bergvärmespekulant
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #15 skrivet: 28 mars 2013, 10:03:10 »
Manuell, 60 år gammal 3-vägsshunt  ::) Det är on/off som gäller. Antingen är det 70 grader ut eller 0 beroende på om termostaterna vill ha värme eller inte  8)
Ja det blir väldigt ojämn värme till elementen, men det trodde jag mest hade med rumstemperaturen att göra? Två element i huset går endast igång när det är snorkallt och vi inte varit i huset på några dagar.
Ja bergvärmegöbbarna kommer om 5 veckor så det är redan bestämt. Jag var bara rädd att detta väsande eventuellt skulle finnas kvar men så verkar inte fallet vara.
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Bonazera

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 92
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #16 skrivet: 28 mars 2013, 11:06:30 »
Väsandet är ju knepigt!
Det man kan gissa på är att det händer nåt när vattnet blir för varmt för dina gamla element och termostaten håller på att stänga.
Går pelletsen hela dagarna eller eldar du bara när du är hemma?
Vedeldning och pellets utan atomatik kräver en shuntautomatik då pannan är olika varm vid eldning eller uppehåll samt behovet beroende på utetemp.
Försök att sätta shunten på ett mellanläge, kolla framledningstempen så den inte blir för varm, justera shunten bara nån millimeter åt gången, elda länge med lagom brasa osv.
Det går nog att få till det skapligt men himla svårt att få en jämn temp på framledningen.
De element som inte blir lika varma har antagligen felaktiga termostater.
Eller också är det dom andra som aldrig stryper när det blir varmt inne!!
Du får nog uslas fem veckor till, sen får du vila!
Vedeldare sedan -84, panna med passiv tank 1700 liter. C:a 25-30 kubikmeter ved/år.
2kvm solfångare växlas i separat 100 literstank som förvärmer tappvv.
1 1/2 plan + souterängkällare, 100 kvm/plan.
Gammalt timmer nyuppförd 1978 i Falun, skapligt bra isolerad, 3glas.
Drömmer om en bekväm "ålderdom" med jämn och skön innekomfort!
130905 Thermia Optimum 10, pannan kvar ifall! Tanken demonterad, 220m borra.
Frikyla på övervåning, fläktkonvektor i tvättstuga.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Bergvärmespekulant
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #17 skrivet: 28 mars 2013, 12:51:38 »
Hehe, härligt att du är intresserad och engagerad.  tummenupp
Alltså problemet är att det även väser när utvattnet bara har en temp på 30 grader också, men inte lika mycket för då är flödet spritt på nästan alla radiatorer.
Pelletsen går hela dagarna ja, den har en pannhysteres mellan 75-90 och acktanken på 700 liter håller 80 grader konstant. Så pannan och utvattnet är alltid varmt, det går aldrig under 75 grader något av det.
Problemet med shuntinställningen är ju att när elementen inte behöver värme så kan man ju nästan ställa ner shunten i 0 och utvattnet är ändå 70 grader, men så fort elementen behöver värme så droppar den ner i botten, under 30 grader. Så shunten måste stå högt och konstant häva ut 70 gradigt vatten, annars blir det skräp när elementen behöver värme.
Termostaterna är nya (2006) i hela stöggah så jag tvivlar på att det är fel på termostaten. Det är nog snarare så att de sitter sådant till att det är där temperaturen sjunker sist och de andra elementen hinner värma på innan de aktiveras.
Ja tror att det har med cirkulationspumpen att göra. När jag sänker den så sjunker ljudet något i rören. Alltså på vissa element låter det även om de inte behöver värme. Men även när jag sänker cirkulationspumpen så är det fortfarande ett visst väsande ljud kvar och det är DET ljudet jag är skraj för att det är kvar även när värmepumpen är på plats. Precis som om det är någon sorts resonans i rören...
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
    • Mixtum
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #18 skrivet: 28 mars 2013, 16:25:07 »
Det är nästan oundvikligt att en strypande ventil hörs en aning. Hur mycket den hörs
beror bland annat på flödet. Det beror också på ventilens konstruktion. En fjäderbelastad
ventil kan komma i resonanssvängning med pumpens frekvens och då låter det hela som
en slagborrmaskin i miniatyr  a:gl

Att ha termostater som normalt står och stänger är förstås aldrig bra, värmepump eller ej...
I ett väljusterat system står alla termostater normalt fullt öppna och ett grundflöde har ställts in
med radiatorernas trimventiler, så att varje rum får sin bestämda andel av den effekt som
huset drar i varje ögonblick. Termostaternas jobb är att ta hand om tillfälliga övertemperaturer
beroende på yttre faktorer, som t.ex. solinstrålning, matlagning, gäster o.s.v.

Att det blir 70 grader på framledningen även om alla termostater har stängt OCH shunten är stängd
kan ju verka som en paradox, men du förväxlar temperatur med energi. Med alla termostater
stängda har du i (teorin) inget flöde alls trots att cirk.pumpen går. Den temperatur du mäter
på röret leds dit från den varma pannan/tanken. När termostaterna så kallar på värme så visar ju
detta helt klart att det nästan inte finns någon energi alls att hämta (det finns bara temperatur)  tummenupp

När huset inte behöver någon värme, så skall heller inte cirk.pumpen gå. Fattigmans shuntstyrning
styr faktiskt inte shunten, utan istället cirk.pumpen. Välj ut det rum som är minst gynnat efter att
korrekt grundinställning gjorts med trimventilerna. Det rummet skall helst inte ha externt värmetillskott
av något slag (utom möjligen morgonsol). Plocka bort termostaten på radiatorn i det rummet och placera
där en termostat inställd på rummets börvärde. Styr så cirk.pumpen av och på med denna termostat.

Justeringen av radiatorernas grundflöde är lika bra att sätta igång med så fort som möjligt innan
det blir för varmt ute. Om du är snabb kan du fortfarande få ett grepp på vilken framledning huset
verkligen behöver. Det påverkar nämligen ditt val av värmepump. Vissa viker sig under 50 grader,
andra kan man få att tuffa på i alla fall en bra bit upp över 60. Ställ shunten en aning öppen och justera
med minimala förändringar upp eller ner så kommer du att hitta ett läge som duger. Blir huset för
varmt en solig dag, så stäng då cirk.pumpen och låt shunten vara.

Tanken har du troligen stor nytta av även med värmepump. Har du funderat något kring det?
Värmepump utan tank förutsätter helt enkelt att huset skall buffra energi mellan VP:s körningar.
Hur mycket det påverkar svängningarna i innetempen beror på hur lätt/tung konstruktion husets
stomme har. Ett tungt hus påverkas lite, ett lätt hus påverkas mycket....
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Bergvärmespekulant
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #19 skrivet: 28 mars 2013, 18:04:03 »
Ja och alla återförsäljare har förkastat mina synpunkter om att ha en arbetstank. Jag har 15 stora radiatorer och gamla tjocka rör så det är tydligen tillräcklig vattenvolym så en arbetstank skulle inte göra någon skillnad i mitt fall. Jag är totalt lost på detta området så jag litar helt enkelt på dem där.
Vad gäller temperaturer så stabiliseras den utshuntade temperaturen endast då vi inte är hemma och då brukar den gå ner och lägga sig på 40 grader och håller huset utan problem runt 20 grader ner till när det är -15 som dagstemperatur. Så jag tror mitt system kommer trivas aldeles utmärkt i låga temperaturer. Dessutom vill vi inte ha 22 grader i stöggah utan nöjer oss med 20 så jag hoppas på ett ekonomiskt system.
Vad gäller radiatorerna i huset så är de i stort sett bara på då det är minusgrader ute med mitt nuvarande pelletssystem. Om det är pannan som ger ifrån sig så mycket värme eller låg värmeförlust i huset vet jag inte. I skrivande stund är det +0,7 ute och endast det stora elementet i källarens tvättstuga har lite ljummen värme på sig. Alla andra 14 radiatorer är kalla. Det är därför jag undrar hur varmt det kommer bli när radiatorerna i stort sett jämt kommer ha värme på sig med bergvärmen, det lär bli varmt här. Men det är väl bara att trycka ner värmekurvan antar jag och spara många sköna kilowattimmar.
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1549
  • Kön: Man
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #20 skrivet: 28 mars 2013, 18:13:10 »
Det är bara att sänka kurvan om det blir för varmt ju. Ingen risk att det blir för varmt. Det känns/låter som du haft ett väldigt risigt system. I alla fall shunten kan jag inte förstå att du har orkat med. Men men det behöver du inte bekymra dig om sen. Jag kan väl också till viss del hålla med om att du kan slänga ut tanken. Att köra med tank krävs shunt styrning. Och är det då inte shunt anpassad för vp så blir det jobbigare att ställa in allt. Det krävs intresse och tid.
IVT Optima 1000 Rego 603. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. Allt kopplat till en 500 liters arbetstank. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964 med siporex, luftspalt tegel. Års verkningsgrad 2.3. Ca 19000 kW/år inkl. Hushållsel. Tidigare ca 3.5 kbm olja. 5000 kW hushållsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 18244
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #21 skrivet: 28 mars 2013, 18:19:38 »
Det krävs ingen shunt för att ha en arbetstank till en vp den tillför mera vatten till systemet samt gör så att man separerar flödena mellan vp och rad system vilket ibland är ett måste.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1549
  • Kön: Man
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #22 skrivet: 28 mars 2013, 19:53:38 »
Ja, det är sant. Jag tänkte på min egen arbetstank. Men det är ju för att jag har kamin och eldar i också. Och då behöver han ju inte köra över temp heller som jag gör.
IVT Optima 1000 Rego 603. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. Allt kopplat till en 500 liters arbetstank. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964 med siporex, luftspalt tegel. Års verkningsgrad 2.3. Ca 19000 kW/år inkl. Hushållsel. Tidigare ca 3.5 kbm olja. 5000 kW hushållsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 18244
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #23 skrivet: 28 mars 2013, 20:06:29 »
Kör du över temp även med vp  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Bergvärmespekulant
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #24 skrivet: 28 mars 2013, 22:44:03 »
Nja, systemet är nytt och fint. Effecta panna från 2009 och brännare från 2006. Shunten är däremot original men alla pelletsdignitärer påstår att det spelar ingen roll om det körs ut 70 grader i rören för så länge de ligger inne i huset så kommer ju spillvärmen huset till godo ändå. Därför har jag inte brytt mig. Jag har två lägen, lågt och högt typ :) Högt när det är minus dygnet runt, lågt när det är plus. Enkelt men kanske inte så himla ekonomiskt  dontknow
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1549
  • Kön: Man
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #25 skrivet: 28 mars 2013, 23:33:49 »
Kör du över temp även med vp  Sc:,h
Ja, det blir tyvärr så. Eftersom shunten har en värmekurva(esbe 90c) och min vp en. Vp laddar ca 4-5 grader över bör värdet för framledningen. Sen stannar den. Efter att tank tempen sjunkit igen och shunten står Max öppen startar vp igen. Det innebär i princip att jag parallell förskjutit kurvan på ivt för att ha energi tanken. Annars fungerar det inte när jag eldar i kaminen. Jag försöker själv klura ut något sätt slippa det. Men kommer inte på något om jag ska slippa ändra kurvan när jag eldar. En grej man kan göra eftersom jag kör med termostater är att justera kurvan på både shunten och ivt så shunten står fullt öppen alltid när jag inte eldar. Sen när jag eldar tillåter jag då halva kopplingsdifferensen högre framledning. Alltså,ca 2.5 grader. Termostaterna stänger ju ändå om jag skulle elda länge. Med tanke på hur sällan jag eldar hade det kanske varit klokare ::)
IVT Optima 1000 Rego 603. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. Allt kopplat till en 500 liters arbetstank. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964 med siporex, luftspalt tegel. Års verkningsgrad 2.3. Ca 19000 kW/år inkl. Hushållsel. Tidigare ca 3.5 kbm olja. 5000 kW hushållsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 18244
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #26 skrivet: 29 mars 2013, 07:57:58 »
Min shuntstyrning är så pass trögfattad att den inte reagerar när framledningen ligger 4-5 grader över bör ett tag det är en dannfos nånting med både ute samt inne givare fast den håller faktiskt hyffsat jämn temp inne numera sen jag kopplat strömmen via en brytare som bryter strömmen till styrningen några minuter varje timme så den vaknar till annars vill den gärna stå lika hela tiden tills det blir för kallt inne och sen öka för mycket så det blir varmt men nu funkar det bra tummenupp Men du borde kunna byta din styrning till en som går mot endast inne temp så bör shunten stå helt öppen så länge tempen är rätt inne och om du eldar och tempen stiger så stänger shunten om min styrning pajar ihop helt så blir det en som går endast mot inne temp även om dom har en del nackdelar är dom bra i kombination med vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1549
  • Kön: Man
SV: "Högtemperatursystem"
« Svar #27 skrivet: 29 mars 2013, 10:35:11 »
Jag har också tänkt på att ha en shunt som bara styr efter innetemp. Jag ångrar mig att jag köpte 90c shunten. Esbe har en med en display inne som styr enbart på inne temp. Det hade varit bättre. Allra bäst hade varit om jag fått shunt styrningen i ivt att fungera. Jag har testat ett flertal gånger men den är så korkad i sin funktion. Får regon signal om för låg framledning tex så öppnar den shunten ända tills framledningen stiger. Och mina temp givare är så tröga att shunten (120 sekunders) hinner öppna för mycket. Allt kommer i själv svängning. Lösningen är något tid relä så shunten bara får ström i tex 2-3 sekunder sen väntar den 30-60 sekunder. Då hinner temp givaren med. Det hade blivit bäst för då kan jag använda innegivaren till ivt som sänker den kurvan också när solen skiner. Nu har jag innegivare på shunten. Så det blir lite så där. Så en styrning hade varit optimalt. Speciellt vid blåst då kurvan kan öka. I dags läget går inte det. Får kanske på det igen. Man blir liksom aldrig nöjd :)
IVT Optima 1000 Rego 603. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. Allt kopplat till en 500 liters arbetstank. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964 med siporex, luftspalt tegel. Års verkningsgrad 2.3. Ca 19000 kW/år inkl. Hushållsel. Tidigare ca 3.5 kbm olja. 5000 kW hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient
 


Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme