Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mbus  (läst 2772 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Mbus
« skrivet: 15 mars 2013, 10:44:14 »
Håller ju på att utveckla en ny 3-fas elmätare med lite finesser.
Har fått hem en prototyp som jag håller på att testa, men blir inte klok på Mbus.
Har två program, BitBoy och MBSHEET, de kan kommunicera med elmätaren, men jag får inte upp annat än hexadecimala svar när jag frågar efter mätarställning eller momentaneffekt.
Någon av er som är hemma på sånt här, eller kan tipsa mig om något annat program som man kan använda, som visar utlästa mätvärden i klartext?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29422
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Mbus
« Svar #2 skrivet: 15 mars 2013, 17:34:14 »
Håller ju på att utveckla en ny 3-fas elmätare med lite finesser.
Har fått hem en prototyp som jag håller på att testa, men blir inte klok på Mbus.
Har två program, BitBoy och MBSHEET, de kan kommunicera med elmätaren, men jag får inte upp annat än hexadecimala svar när jag frågar efter mätarställning eller momentaneffekt.
Någon av er som är hemma på sånt här, eller kan tipsa mig om något annat program som man kan använda, som visar utlästa mätvärden i klartext?
Har arbetat mycket med M-Bus, använd Piigab.se de har en del gratisprogram.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mbus
« Svar #3 skrivet: 15 mars 2013, 17:37:08 »
Tack för tipsen.
Vet du vilket/vilka program jag kan tänkas ha nytta av av de som piigab har?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Mbus
« Svar #4 skrivet: 15 mars 2013, 19:00:04 »
M-bus är ganska invecklat, du behöver ju ha ett gränssnitt till datorn till att börja med så att piigabs program får en com-port att arbeta mot.
Mbus setup wizard och quick opc brukade jag arbeta med för att leta upp värden i mätare.
All data om vad du läser kan läsas ut ur telegrammen men de ska avkodas rätt.

edit
Sorry det är m-bus opc server/explorer du ska ha, inte quickopc!
« Senast ändrad: 15 mars 2013, 19:06:07 av Mike »

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Mbus
« Svar #5 skrivet: 15 mars 2013, 19:03:46 »
Kan tillägga att jag tycker att M-bus är det bästa som hänt mätarmarknaden och med wireless M-bus blir det än mer flexibelt.
Har flera varianter på mitt arbetsbord just nu.
Kör dock Elvacos insamlingsenheter mot dem, konfigureras med ett SMS sedan kommer alla mätvärden på mailen varje dygn och laddas upp som csv-filer på FTP:n.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!