Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Okunnig behöver lite rÃ¥d.  (läst 3125 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cliff Karlsson

  • Gäst
Cliff Karlsson
Okunnig behöver lite råd.
« skrivet: 14 mars 2013, 12:12:12 »
Hej jag har precis börjat kolla på solceller och jag behöver nog läsa på ganska mycket innan jag börjar få lite koll. Men jag brukar handla mycket utomlands och hittade en kinesisk säljare som gav mig en offert på 20st 300w paneler för ca 25000 inklusive frakt frakt men utan tull/moms eller medräknat bidrag.http://ouyad.en.alibaba.com/product/657574878-209642529/300w_solar_panel.html?edm_src=sys&edm_type=fdbk&edm_grp=0&edm_cta=read_msg&edm_time=realtime&edm_ver=e Verkar det vara ett bra pris? Och vad behövs mer för utrustning?

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Okunnig behöver lite råd.
« Svar #1 skrivet: 15 mars 2013, 00:06:44 »
Nu ägnade ja 10 sek Ã¥t länken, men jag sÃ¥g inte mycket fakta. Effektgaranti om 10, 15, 20 el 25 Ã¥r? Uppfyller panelen de krav som nätleverantören ställer? Har ingen uppfattning om priset dÃ¥ jag inte har en susning om vad priset blir efter att alla avgifter betalats.  dontknow

Du behöver ngt att montera panelerna på, kablage o kontakter, växelriktare samt allehanda tillbehör efter eget tycke. Brytare o annat är väl smidigast att låta elektrikern leverera.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Okunnig behöver lite råd.
« Svar #2 skrivet: 15 mars 2013, 22:09:36 »
Jodå det är billigt för 20st 300w paneler, skulle nog oxå kunna tänka mig en bunt såna, det kluriga är väl och veta hur kvaliteten är? angående nätleverantören så ställer de mig veterligen inga specifika krav på själva panelerna, dock så måste växelriktaren vara av rätt sort för vårt elnät, Kostal Piko har några prisvärda 3 fasmodeller.

Funderar oxå på att sätta upp en en liten fristående anläggning på mark, och har kollat lite på en tysk sida med hyfsade priser http://www.photovoltaik-shop.com/ kanske kunde det vara värt att se vad man skulle få för priser vid import från kina på några av de märken som dom saluför, så kanske man kan undvika panelerna med sämst kvalitet...
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Okunnig behöver lite råd.
« Svar #3 skrivet: 16 mars 2013, 02:06:58 »
angående nätleverantören så ställer de mig veterligen inga specifika krav på själva panelerna, dock så måste växelriktaren vara av rätt sort för vårt elnät, Kostal Piko har några prisvärda 3 fasmodeller.

Det kan iaf vara klokt att ägna iaf 5 min att kolla upp vad ens nätleverantör har för vilkor, jag slog precis upp ett A4:a med separata tekniska vilkor för min leverantör:
"Produkter som används i elproduktionsanläggningen ska vara CE-märkta och ha
tydliga installations- och bruksanvisningar på svenska."

Teoretiskt om nätleverantören är nitisk så skulle en import för min del kunna bli en väldigt kostsam chansning och rendera i oanvändbara prylar. Så att lägga 5 min på det kan ju omöjligt skada.

Ngn som vet vad 25000 kr blir i slutänden när allt är tullat o klart? Kul att du verkar vara en av fÃ¥ förunnat att ha fÃ¥tt stöd beviljat!  tummenupp

Med 18 paneler torde en 5.5 Piko vara bra (ca 15.000kr?), att köra 20 paneler och en Piko 7 (ca 22.000kr?) är inte helt optimala prestandamässigt. Till 6kW finns ju en SMA på 6kW (ca 24.000kr?). Vill minas att Piko har integrerar web-uppkoppling i sina riktare dessutom.

Underkonstruktion för montage på tak torde kosta ca 10-12.000 kr(?), 2-3000 kr för kablage o kontaker, därutöver elekriker jobb med lite brytare och mums-mums...



200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Okunnig behöver lite råd.
« Svar #4 skrivet: 16 mars 2013, 20:58:38 »
Helt rätt SMA har en fin http://www.photovoltaik-shop.com/sma-wechselrichter-sunny-tripower-6000tl-20.html
Knappt 17000:- i tyskland :)
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Okunnig behöver lite råd.
« Svar #5 skrivet: 16 mars 2013, 22:07:50 »
Ah, där ser man . Inget dumt pris. Ngn uppfattning om vad det landar på i pengar innan den dimper ned innanför din dörr?

Appropå priser så verkar det bli dyrare att plocka hem paneler från Kina...

http://bengts.blogg.viivilla.se/2013/03/15/solcellsmoduler-och-dess-nyckelkomponenter-fran-kina-ska-registreras/
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Okunnig behöver lite råd.
« Svar #6 skrivet: 16 mars 2013, 22:12:15 »
Vad gör ni Dec-Feb när nästan ingen energi finns i solen?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Okunnig behöver lite råd.
« Svar #7 skrivet: 16 mars 2013, 22:17:35 »
Jag vet inte, vad gör motorcykelentusiasterna när de inte kan roa sig med sin hobby nov-mars? Det är sÃ¥ med hobbies, man kan inte utöva dem Ã¥ret runt.  tummenupp

Hade det inte varit för min nätleverantör så hade jag iaf i december njutit av snudd på obefintlig elräkning OM jag redan haft en anläggning. :)
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Okunnig behöver lite råd.
« Svar #8 skrivet: 18 mars 2013, 23:01:49 »
Frakt från tyskland av en växelriktare på 20-30kg går lös på en femhundring ungefär, beställer man lite paneler och andra grejer så kostar ex. 200kg 2600:- hem till din dörr (300kg 3100:-) vilket får anses som helt överkomligt.

om det införs årsvis nettodebitering (vilket redan vissa bolag tillämpar) så spelar det ju ingen roll när solen skiner.
Sen finns det ju några bolag som betalar 1-2:-/kwh vilket torde vara en god affär för de som gör det för pengarnas skull.

Själv gör jag det mest för mitt eget intresses skull (för vem gillar inte att ha mycket displayer/kablar och apparatur hemma :) ) samt att man ju vill bidra till en hållbar utveckling, räknar dock ändå med att anläggningen kommer att vara avbetald på 10 år, åh visst kan det då vara kul att få några tusen kwh gratis varje år...
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Okunnig behöver lite råd.
« Svar #9 skrivet: 19 mars 2013, 00:24:28 »
Själv gör jag det mest för mitt eget intresses skull (för vem gillar inte att ha mycket displayer/kablar och apparatur hemma :) ) samt att man ju vill bidra till en hållbar utveckling, räknar dock ändå med att anläggningen kommer att vara avbetald på 10 år, åh visst kan det då vara kul att få några tusen kwh gratis varje år...

Tack för frakt-infon, skall beaktas. Men att fÃ¥ alla tillbehör och frakt för 12.000kr per installerad kW inom landet tycker jag är helt ok, lär dessutom fortsätta minska i pris. Att köpa inom landet fÃ¥r man väl se som en annan form av "hÃ¥llbar utveckling". ;) I väntan pÃ¥ teknikprylar att leka med för att man installerat solceller har jag stillat mitt beroende genom att börjat beställa hem utrustning för loggning av värmesystemet i huset. Jag har ju precis byggt bort fjärrkontrollerna till ljud o bild pÃ¥ nedervÃ¥ningen och vill inte kakla nästa badrum, installera skorsten, fixa kaklet över köksbänken och ute är det för kallt för att börja putsa fasaden. FrÃ¥gar du frugan ser hon givetvis ocksÃ¥ det nyttiga i roliga grafer framför ett badrum till som skall rymma hennes badkar pÃ¥ 450 liter...  a:gl
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!