Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering av pump???  (läst 11284 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vasaloppsåkarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-0
SV: Placering av pump???
« Svar #15 skrivet: 07 december 2005, 10:00:18 »
Kan någon se någon nackdel med att använda sig av frånluftsvärmepump (med tilluftsdon i varje rum) och en luft-luft värmepump? Jag tänker på att det kanske kan vara svårare att få ut värmen i resp rum om man redan tidigare har tilluftsflöde i varje rum.

Har redan en frånluftsvärmepump och funderar på att köpa en luft-luft värmepump (installera den i trappen eller ovanför entredörren)

AQUAES 270  Tilluftsaggregat -83
Direktverkande el element
Daikin luft-luft FTXS25D installerad -07
Uppv.yta: 123 m2
Årsförbrukning: 12000 kwh

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Placering av pump???
« Svar #16 skrivet: 07 december 2005, 13:44:54 »
Hej.

Vår innedel sitter mellan botten och övervåning i ett 1,5 planshus på 125 kvm. Trappan sitter på halva längden av huset, är 2-delad med ett mellanplan. Innedelen sitter symmetriskt och ca 25 cm över mellanplanet. Räknat från golvnivå bottenplanet alltså ca 1,25 m högt.

Jag har styrt luften snett nerÃ¥t och Ã¥t sidan, mot öppningen 1:a halvtrappan upp. Funkar väldigt bra. Om man fÃ¥r vara efterklok skulle jag placerat innedelen mitt för det öppna hÃ¥let. Tänk pÃ¥ att utblÃ¥set är osymmetriskt, det gjorde inte jag....  Även om det är öppet mellan trappstegen pÃ¥ 2:a halvtrappan sÃ¥ bromsas luftströmmen och styrs upp pÃ¥ andra vÃ¥ningen.

VÃ¥ra grannar satte sina innedelar högre upp, ända upp i 45-graders hörnet och de har problem med att fÃ¥ ner värmen. Gör inte det.  Vi lyckades nästan med vÃ¥r placering, vi fÃ¥r bara nÃ¥gon grads skillnad mellan botten- och övervÃ¥ning.

Som tur är sitter värmepumpen på sydväggen (mörkt tegel) och får lite hjälp med verkningsgraden soliga vinterdagar.

MVH/Gano

Utloggad lillecab

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Boden/Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Placering av pump???
« Svar #17 skrivet: 12 december 2005, 06:40:40 »
Hej installerade min pump förra veckan och satte den i vardagsrummet och tycker den är tyst mot vad jag hade föreställt mig och känner inte av blåsten av innerdelen där vi sitter hade gäster i helgen men ingen reagerade på att den var på för fullt!
ytterdelen monterade jag så långt ut på gaveln till vardagsrummet som möjligt det som hörs är om man ställer sig alldeles vid väggen där den sitter är ett svagt brummande ljud och så kan man höra mitt i natten när det är tyst och stilla i huset och ute att den låter lite men ej störande jag bor ute på landet och där är det verkligen tyst och stilla på natten!

Johan
Hus 117kvm + garage & ekonomidel 40kvm direktverkande comfortel + wärmax kamin elförbrukning 32000kwh elgolvärme på toalett    2 vuxna & 3 barn i hushållet
InstalleratPanasonic E9DKE 2005-12-06

SörenB

  • Gäst
SörenB
SV: Placering av pump???
« Svar #18 skrivet: 12 december 2005, 16:07:13 »
Har en Pansonic med två inne-enheter. En placerad i vardagsrummet på nedreplanet och en i sovrummet på övreplanet. Har haft värmrpumpen i två år. Min Pansonic är väldig tyst stör ingen vid normal drift. Placeringen gjordes men tanke på att kunna få billig kyla på sommaren. D.v.s endast kyla det rum man för tillfället vistas i.
Skulle ej göra någon annan placering om jag skulle göra om installationen.

Sören

Utloggad Ingenjören

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering av pump???
« Svar #19 skrivet: 12 december 2005, 16:43:41 »
Hej!

Jag har min pump sittande över ytterdörren i hallen som hänger ihop med TV-rummet utan väggar emellan. Bästa platsen eftersom trappan till övervåningen ligger precis brevid dörren.
När fläkten går på lågvarv märker man inte av den men om den går på halvfart eller högre sätter jag den gärna på lågfart den stund jag sitter i soffan och tittar på TV.
En annan aspekt är att man inte kan ha levande ljus tända om fläkten går på mer än minläget - luftströmmen gör att de rinner och brinner ned med rekordfart!

Vi resonerade som så att vi kan stå ut med att säkna fläkthastigheten någon timme på kvällen när man sitter där eftersom den fungerar så bra de övriga 23 timmarna...... Besparingen blir bra ändå!!!

/Ingenjören
Citcop / Chofu 1229 sedan okt-05 kompletterad med Fujitsu 12 LAC golvmodell sedan dec-10 
Chofun utbytt mot Mitsubishi FD35 2012.
Villa 2 plan totalt 175kvm, timmerväggar, direktel. Ursprunglig förbrukning 24000kWh inkl. allt. Senaste förbrukning ca 14000kWh inkl. allt.

Utloggad David_Q

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering av pump???
« Svar #20 skrivet: 12 december 2005, 20:00:11 »
Jag har ett 1 1/2 plans hus och har pumpen placerad i trappen och jag upplever att det är lättare att få varmt nere än uppe. Det bildas nån slags lock av kalluft på övervåningen som antagligen kan lösas med en kanalfläkt el dyligt för att ta ner lite kalluft men det är ett framtida projekt.
Villa i Sthlm, 1 1/2 plan 1970 125m2, Panasonic E9CKP och direktverkande el, total elförbrukning 2005, 12 200 kWh. Ca 6000 kWh till varmvatten+hushållsel och ca 6000 kWh till värme. Värmer också ett förråd på 20m2 till 10 grader med direktel under vintern.

Utloggad Leif_B

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Höganäs
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Placering av pump???
« Svar #21 skrivet: 12 december 2005, 21:14:48 »
David_Q skrev:
Jag har ett 1 1/2 plans hus och har pumpen placerad i trappen och jag upplever att det är lättare att få varmt nere än uppe. Det bildas nån slags lock av kalluft på övervåningen som antagligen kan lösas med en kanalfläkt el dyligt för att ta ner lite kalluft men det är ett framtida projekt.
 
 Jag upplevde detsamma i början men sedan jag riktade vingarna
 sÃ¥ mycket nedÃ¥t som det gÃ¥r och kör pÃ¥ sÃ¥ lÃ¥gt fläktvarv som möjligt
 fÃ¥r jag en mycket bättre fördelning av värmen.

 Har min innerdel placerad i källar trappan och har jämn värme pÃ¥ tre plan,
 nÃ¥got svalare pÃ¥ ovanvÃ¥ningen beroende pÃ¥ att jag har takhöjd
 upp till nocken.

 Hälsn. Leif_B  *vinkar*
 
Citcop/Chofu Ra 1829 SVXU  Villa 1 1/2 plan + källare
280 m2 tidigare förbrukning 33000 kwh, vet ej än vad
jag kommer att hamna på men det ser lovande ut.

Utloggad KisaLasse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Placering av pump???
« Svar #22 skrivet: 17 december 2005, 03:18:20 »
Hej!

För att jämföra olika installationer (så gott det går... ;)) så börjar jag med att beskriva mitt hus.
Ca. 200 kvadrat i 2 plan. Luft cirkulerar via en stor ventil på övervåningen(3 m upp, nästan nock) ner till apparatrum
i källaren, filtreras, förvärms och blåses upp med luftutsläpp utefter golvlisterna på hela undervåning och via
4 golvventiler på övervåning. M.a.o. cirkulerar internluft ständigt runt i detta system. Frånluft via 3 ventiler på
nedre plan och ett på övre plan.
Värmepumpen som installerats är tänkt att toppa den förvärmning som redan finns. Som ni ser är placeringen i
trappan, ca. 30 cm ovanför övre planets golv och under ett fönster.
Första tiden när värmepumpen var inställd på automatik så upplevde jag att övervåningen fick mer värme (skönt på
morgonen :)) än undervåningen. Sedan jag manuellt ställde fläkten att blåsa snett ner i trappan, d.v.s. mot betraktaren
av fotot, blev det helt klart en jämnare värmespridning. Undervåningens högre takvärme kan slinka upp genom den
trappspaljé som ni INTE ser (bort åt vänster på bilden) samtidigt som övervåningens luft dras ner genom innedelen
och uppvärmd blåser ner mot första trappdelen.
Detta upplever jag som klart bättre än vid automatdrift.
Hälsningar
Lasse

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!