Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felkopplad spygatt. Kommunen ger sig inte.  (läst 24788 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Felkopplad spygatt. Kommunen ger sig inte.
« Svar #15 skrivet: 09 mars 2013, 14:01:56 »
Ja vi fÃ¥r se pÃ¥ mötet vad som händer. Det lär ju finnas fler irriterade hus ägare som kommer dit. Jag köper att dom vill ha stuprören rätt kopplade. Men dräneringen pÃ¥ hus med källare i denna platta kommun ligger ju givetvis för djupt. Kanske inte ska dra för stora växlar av det än. En konstig grej var ocksÃ¥ varför dom brydde sig om att jag har ett källarfönster som satt för djupt tyckte dom.  Dom begriper väl att jag sett till sÃ¥ det inte forsar in vatten genom fönstret och sen ner i mina brunnar >:(
« Senast ändrad: 09 mars 2013, 14:48:24 av Mr Henke »
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Felkopplad spygatt. Kommunen ger sig inte.
« Svar #16 skrivet: 09 mars 2013, 14:18:35 »
Hej,

Bor själv i ett hus där spygatter och dränneringen var ansluten till spillvattenledningen när huset byggdes på 60-talet. Detta blev omlagt i samband med utbyte av serviceledningen för vatten som var läck, kopparledning som läckte på 7-8 ställen inne på tomten och under huset...

Alla på vår gata ha blivit ålagda att ändra sina installationer för dräningen och dagvatten, men det åla kommunen redan fastighetsägarna att göra på 80-talet... Men gräver man på tomten så ska man fixa så att man uppfyller dagens krav.

Bifogat ett infoblad från tekniska verken.

PerJ
« Senast ändrad: 09 mars 2013, 14:20:25 av PerJ »

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Felkopplad spygatt. Kommunen ger sig inte.
« Svar #17 skrivet: 09 mars 2013, 14:46:44 »
Det är ju ett hus med källare. Det finns en utvändig källar trappa som gÃ¥r till pannrummet. I pannrummet finns en brunn och även nÃ¥gra fler brunnar i källaren som givetvis är kopplade pÃ¥ spillvatten ledningen. Och spygattet i källartrappen utvändigt är ju kopplad pÃ¥ samma ledning pÃ¥ grund av djupet.  Dagvattnet ligger ca 1 meter högre upp. SÃ¥ gjorde man alltid förr. Samma som dem som har garage i källaren.

Ah, du kallar dagvatten som leds till kommunala avloppet för spillvatten?
OK, ja det vattnet vill man ju minimera.
Intressant ändå att de ställer såna krav annat än på fastigheter där ändringar görs, trodde inte det var möjligt.
Vad jag förstått så kan t.ex en kommun inte kräva bättre enskilt avlopp om man inte söker tillstånd för en förändring av systemet, t.ex en extra toalettstol.
Detta är den möjlighet man ha såvitt jag vet.
Men du ändrar ju inget nu i din fastighet.
Hur som helst, en större plasttunna som du gräver ned och som du sänker ner en vanlig dränkbar pump i borde väl duga. Blir ju tyvärr djupt att gräva, det borde kommunen stå för...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Felkopplad spygatt. Kommunen ger sig inte.
« Svar #18 skrivet: 09 mars 2013, 14:52:24 »
Spillvatten=avloppet.
Dagvatten= rent vatten från stuprännor. Dom säger att dom får fruktansvärt stora mängder avlopps vatten när det regnar som dom måste ha inom bassängerna på reningsverket. Detta renas då i "onödan".
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Felkopplad spygatt. Kommunen ger sig inte.
« Svar #19 skrivet: 09 mars 2013, 14:55:33 »
Hej,

Bor själv i ett hus där spygatter och dränneringen var ansluten till spillvattenledningen när huset byggdes på 60-talet. Detta blev omlagt i samband med utbyte av serviceledningen för vatten som var läck, kopparledning som läckte på 7-8 ställen inne på tomten och under huset...

Alla på vår gata ha blivit ålagda att ändra sina installationer för dräningen och dagvatten, men det åla kommunen redan fastighetsägarna att göra på 80-talet... Men gräver man på tomten så ska man fixa så att man uppfyller dagens krav.

Bifogat ett infoblad från tekniska verken.

PerJ
Hur löste du det då? Och har det fungerat bra?
Känns bara som man ber om problem när man ska gräva ner pumpar. Sen efter vintern så har väl skitet frusit sönder eller så startar den inte för att flottören fastnat. Också rinner vattnet in genom pannrums dörren istället.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Felkopplad spygatt. Kommunen ger sig inte.
« Svar #20 skrivet: 09 mars 2013, 15:23:53 »
Man kan ju ha larm, precis som Tekniska verken föreslår i sitt infoblad. Och sedan en lättåtkomlig brunnslucka.
Fryser gör det nog inte, du måste ju tyvärr ner 1-2 meter i backen...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Felkopplad spygatt. Kommunen ger sig inte.
« Svar #21 skrivet: 09 mars 2013, 15:30:21 »
Man kan ju ha larm, precis som Tekniska verken föreslår i sitt infoblad. Och sedan en lättåtkomlig brunnslucka.
Fryser gör det nog inte, du måste ju tyvärr ner 1-2 meter i backen...
Jag såg det i deras blad. Det såg ju inte direkt billigt ut.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Felkopplad spygatt. Kommunen ger sig inte.
« Svar #22 skrivet: 09 mars 2013, 15:45:27 »
Intressant ändå att de ställer såna krav annat än på fastigheter där ändringar görs, trodde inte det var möjligt.
Vad jag förstått så kan t.ex en kommun inte kräva bättre enskilt avlopp om man inte söker tillstånd för en förändring av systemet, t.ex en extra toalettstol.

Som sagt var; Hos oss blev i princip alla ålagda att byta sina enskilda avlopp. Även dom med hyfsat nya anläggningar, ansökta och beviljade enligt gällande regler, som på nåt sätt inte uppfyllde kraven på infiltration, avstånd till vattentäkter, eller nåt annat.

I samband med det sÃ¥ blev sÃ¥ klart alla tvungna att söka tillstÃ¥nd för den nya anläggningen á 3360:- plus 860:-/timme för att miljöinspektören skulle komma ut och titta i provgropen.  :'(
Kommunen tvingade alltsÃ¥ alla att bygga om och tog sen betalt för att ansöka om tillstÃ¥nd för att bygga om...  :::_)

Jag är inte så bevandrad inom kommunal rätt, men jag har utgått ifrån att det förfarandet är lagligt och jag antar att kommunen kan göra på samma sätt om dom anser att dom måste minska mängden dagvatten i avloppsnätet. Sen kan man så klart diskutera huruvida det är moraliskt rätt och om kommunen borde ta ett visst ansvar för ombyggnationen när det får så stora konsekvenser för många fastighetsägare på ett och samma ställe...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Felkopplad spygatt. Kommunen ger sig inte.
« Svar #23 skrivet: 09 mars 2013, 16:07:02 »
Hur löste du det då? Och har det fungerat bra?
Känns bara som man ber om problem när man ska gräva ner pumpar. Sen efter vintern så har väl skitet frusit sönder eller så startar den inte för att flottören fastnat. Också rinner vattnet in genom pannrums dörren istället.

Hos oss är numera allt omlagt.

Ny inkommande vattenservice PEM slang istället för den gamla uppfrätta kopparledningen. (orsaken till att börja gräva, inte så kul att kunna spegla sig i vattennivån i garderoben i källaren...)

Nya dräneringsrör på rätt djup istället för gamla tegelrör som låg för högt i förhållande till huset men så lågt det gick för att få självfall till spillvattenledningen. Dräneringen kopplad till pumpgrop som pumpar tillbaka till dagvattensystemet All gammal lera borttransproterad och ersatt med väggrus.

Nya rör för takavvattning, de gamla låg tom med backfall och hade aldrig fungerat riktigt bra...

Det som är kvar att fixa är spygaten vid garageporten, men det är planerat att göra i samband med utbyggnad av huset.

När det gäller frysning av pumpen så tror inte jag det är något problem då pumpenär monterad minst 2 meter under markytan, (troligen mer).

Driftproblem, inte ännu iallafall.... Men torrare i källaren.

PerJ

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Felkopplad spygatt. Kommunen ger sig inte.
« Svar #24 skrivet: 09 mars 2013, 16:14:06 »
i mitt förr hus blev jag ålagd att koppla bort dagvattnet från avloppsledningen, de testade med infärgat vatten från spygatt och stuprännor och hotade med att riva bort stuprännorna från avloppsledningen och gjuta igen spygatten om det inte åtgärdades.
Nu skulle jag ändå dränera huset så det blev ingen extrakostnad för mig förutom pumpgropen till spygatten som låg för djupt för att få fall på.
Men några av grannarna fick gräva i sina fina trädgårdar får att åtgärda dagvattnet.
Mitt hus låg ca150m från dagvattenledningen så jag fick tillåtelse att gräva en stenkista på tomten och leda dagvattnet dit.

ett enkelt sätt att fixa spygattproblemet är att bila bort befintlig brunn, hyr en jordborr och borra ett 300mm hål så djupt du kommer, sätt i ett avloppsrör och fyll lite singel i botten, dit med en sänkpump.
Gör du jobbet själv så kostar det inte mer än några tusenlappar
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Felkopplad spygatt. Kommunen ger sig inte.
« Svar #25 skrivet: 09 mars 2013, 23:27:42 »
i mitt förr hus blev jag ålagd att koppla bort dagvattnet från avloppsledningen, de testade med infärgat vatten från spygatt och stuprännor och hotade med att riva bort stuprännorna från avloppsledningen och gjuta igen spygatten om det inte åtgärdades.
Nu skulle jag ändå dränera huset så det blev ingen extrakostnad för mig förutom pumpgropen till spygatten som låg för djupt för att få fall på.
Men några av grannarna fick gräva i sina fina trädgårdar får att åtgärda dagvattnet.
Mitt hus låg ca150m från dagvattenledningen så jag fick tillåtelse att gräva en stenkista på tomten och leda dagvattnet dit.

ett enkelt sätt att fixa spygattproblemet är att bila bort befintlig brunn, hyr en jordborr och borra ett 300mm hål så djupt du kommer, sätt i ett avloppsrör och fyll lite singel i botten, dit med en sänkpump.
Gör du jobbet själv så kostar det inte mer än några tusenlappar
Det var smart med sten kistan.  Det räcker. Vi har ganska bra utsprÃ¥ng pÃ¥ huset och jag tycker själv det sällan kommer vatten i brunnen. Och jag vill helst slippa pump sÃ¥ det blir drift säkert.  DÃ¥ blir det inte sÃ¥ stor kostnad heller. Bara borra bort massa jord. Bra. Tack för tipset. Nu är det bara dräneringen kvar som mynnar ut i avlopps brunnen.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Felkopplad spygatt. Kommunen ger sig inte.
« Svar #26 skrivet: 09 mars 2013, 23:35:06 »
En sänkpump bara för syns skull...?
Mmm, varför inte?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Felkopplad spygatt. Kommunen ger sig inte.
« Svar #27 skrivet: 10 mars 2013, 10:21:41 »
En sänkpump bara för syns skull...?
Mmm, varför inte?
Jag missade att cougar menade att man skulle montera pump också. Men det känns som det räcker med en vanlig sten kista. Där kommer så lite vatten så en pump där lär knappt starta tror jag.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Felkopplad spygatt. Kommunen ger sig inte.
« Svar #28 skrivet: 10 mars 2013, 10:39:08 »
En sänkpump bara för syns skull...?
Mmm, varför inte?
Nejdå, den är inkopplad.
Men kan man få fall på dräneringsröret från spygatten så behövs ingen pump, då dras ett rör direkt till Stenkistan.
Jag hade berg ivägen så mitt rör gick inte att sänka så jag fick fall, därav pumpen.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Felkopplad spygatt. Kommunen ger sig inte.
« Svar #29 skrivet: 10 mars 2013, 22:46:33 »
Jag missade att cougar menade att man skulle montera pump också. Men det känns som det räcker med en vanlig sten kista. Där kommer så lite vatten så en pump där lär knappt starta tror jag.

En kista kan man förstås ha om det sväljer tillräckligt, men vet du att det aldrig kommer att stiga grundvatten under regnperioder eller snösmältning upp genom spygatten och rinna in igenom källardörren?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!