Hejsan.
Jag är blivande delägare till en 149m² villa från -84 i Lund/Skåne.
Eftersom att jag är gift så har jag enligt praxis endast 49% beslutanderätt.
Därför är det essentiellt med så hög WAF* som möjligt. *(Wife Acceptance Factor)
Samtidigt måste även verkningsgraden tas med i kalkylen.
Ekvationen är inte enkel.
Den befintliga anläggningen består av en IVT 495 TWIN (kombipump flvp/jordvärme)
Energiförbrukningen idag enligt deklarationen ligger på 99Kwh/m² (beräknad)
Huset har ett idag outnyttjat platt garagetak där jag planerar att utföra diverse solvärme-expriment.
Både luftsolfångare för att spetsa frånluftens temperatur samt en vattenburen installation för poolvärme och tappvarmvattenförvärmning.
Värmepumpen är placerad i nord östra hörnet av huset, 1,5m ut till gaveln vid garagetaket (sidovind för ventilationens rördragning).
Luftsolfångare är lite klurigt att få till med bra WAF, men betongpannorna har snart uppnått sin förväntade tekniska livslängd. Jag funderar på att ersätta dem med takpannor av glas och cirkulera luften bakom dem.
Innan takpannebytet bli av, planerar jag att bygga en justerbar (i horisontalplanet) luftsolfångare på garagetaket och låta frånluften gå ut genom denna innan den kommer till värmepumpen.
För att förhindra avkylning när solfångarens temperatur är lägre än innomhusluftens planerar jag att bygga någon form av motorstyrd ventil som stänger flödet till solfångaren vid lägre temp i LSF än i frånluften.
Poolvärmningen räknar jag med att göra så enkel som möjligt: 200m svart PVC-slang liggande på taket, och en begagnad mjölktank som accumulatortank. I tanken två separata PEX-slingor, en för poolvatten samt en som skall förvärma tappvarmvattnet.
Varje krona jag kan "lura" elbolagen på är bra för självkänslan.