Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Förbättra: blåbetong, souterräng, markradon, l/v-värme  (läst 9857 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ålen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, har köpt ett hus som vi tänkte göra en del renovering/uppfräschning kommande 5 år och vill tänka rätt med radon, ventilation, värme och fukt. Så inte det ena sabbar för det andra.

Tänkte inte lägga jättepengar på värme/vent/radon då läget är helt OK nu och huset i rätt bra skick och med högt inköpspris därefter.

Vad är smart att göra? Några ideer jag haft;

- En enkel/billig variant av FTX på vinden för ökad ventilation men inte elda för kråkorna (värme från värmepump + kaminer)
- Öppna vardagsrummet till nock för att det blir fint - även om det försämrar värmeekonomin där
- Kan man ventilera det oventilerade massiva trägolvet i källarvåningen för att dra ut radon och markfukt?
- Kan man ventilera ut radon från golvet på markplan/övervåning? Det är ju lättbetongbjälklag, med fin gammal parkett överallt som vi inte vill riva.
- Radontapet på väggarna i sovrummen för att det inte ska sippra ut rakt i ansiktet på barnen - någon mening med det?
- Flytta ner värmepumpfläkten till parkeringen av bullerskäl - den står idag mot söderväggen på huset, där man vill sitta och sola

Gör man fel med ventilationen inser jag att man kan dra in mer av markradonet, som idag sugs bort fint av radonsugen.

Om huset:
Souterränghus i lättbetong, ganska lågstrålande blåbetong (uppmätt 100 på väggarna, blåbetonggrannarna har mellan 25 och 500) och hela området har en markradonproblematik (1300 hos en granne, 300 hos en annan med trähus).
Bygg- och markradonet tillsammans gav förra ägarna 380 i årsmedelvärde men efter installation av radonsug i källaren + friskluftintag i sovrum har de 170 i årsmedelvärde (70 i källare, 220 i markplan).
Sovrummen ligger i markplan och även om 220 inte är allvarligt skulle vi gärna minimera det då vi har två småbarn.

Det finns braskamin med moderna kassetter på båda våningarna.
Det är en rätt ny luftvärmepump ansluten till gammal hederlig vattenvärme. Dessutom nya treglasfönster och nyisolerat tak på vinden.
Så värmeekonomin är mycket bra.

Källarfukt: Trots träpanel i golv +tak och 15 år gammalt massivt trägolv (ej vent, ev någon fuktspärr?) i "gillestugan" i souterrängplanets boendedel (kortsida 80-100% under mark, långsida 10% under mark) är fuktvärdena låga, ingen omdränering gjord i modern tid.
Kanske bra fuktvärden tack vare sluttning i hela området och radonsug?
Grundsulan i källaren är från 50-talet och därmed tunn och oisolerad. Båda kortsidorna ligger rejält under mark. Så det är nog klokt att vänta sig en del källarfukt om man inte aktar sig.

Tänkte på längre sikt inreda garaget en aning också och göra det till en kombination av verkstad och groventré, kanske ventilerat golv av någon trevlig men slitstark sort. Byta porten mot någon med bättre värmeisolering. Låta ytterväggarna vara råa/målade.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29866
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Förbättra: blåbetong, souterräng, markradon, l/v-värme
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2013, 17:14:43 »
Hej!
Jag skulle testa med radontapet i sovrummen.
Gränsvärdet idag är 200 Bq, det är säkert i underkant men med småbarn vill man inte chansa.
I övrigt tror jag inte att ventilation av själva golvet ger så mycket mer än vanlig FTX, du har ju själv konstaterat att radonsugen gär ett bra jobb, skulle tro att resten kommer från blåbetongen.
Se över var ventilationsluften idag tas in?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3643
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Förbättra: blåbetong, souterräng, markradon, l/v-värme
« Svar #2 skrivet: 25 februari 2013, 17:34:53 »
Gör det enkelt för dig, hoppa över det där med svindyr tapet..
Måla 2-3 ggr rätt flödigt med vanlig plastfärg, läste tester från chalmers "Tror jag det var, orkar inte googla det nu"

Googla det så inser du att det är enklare att rulla över väggarna än att tapetsera med en svindyr tapet som sen ändå måste målas över ;)
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9819
  • Karma +19/-4
SV: Förbättra: blåbetong, souterräng, markradon, l/v-värme
« Svar #3 skrivet: 25 februari 2013, 17:39:52 »
Det stämmer. Två lager akrylatfärg minskade radonavgången från väggen med 90-95 %, kommer inte ihåg detaljerna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Förbättra: blåbetong, souterräng, markradon, l/v-värme
« Svar #4 skrivet: 25 februari 2013, 18:44:01 »
Det går att hindra radonavgång med akrylatfärg, dock bör radonet kunna ta vägen någonstans för att det skall bli effektivt.
Ytterväggar där ytterväggen inte är målad med tät färg fungerar bäst enligt någon test jag har läst, kanske var chalmerstestet.
Vad har du för färg på lättbetongen är den ljusgrå eller mörkare?

Jag har separerat källaren (där jag har lite blåbetong) med ovanvåningen.
Jag har ökat grundflödet på ovanvåningen med hjälp av badrumsfläkt med konstantflöde och ett airstaraggregat i sovrummet.
Har på ovanvåningen sänkt värdet från 90 till ca 60-70 och i sovrummet till 25-30 Bq/m3.
Källaren låg ca 120 med toppar upp till 150 Bq/m3 och efter samma recept där fått ner värdet till under 100 Bq/m3.
Jag tätade alla springor och VPrör som kunde leda upp luft till sovrummet på ovanvåningen.
Jag tror du kan få ner halten rejält genom att installera ett ordentligt FTXaggregat.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9819
  • Karma +19/-4
SV: Förbättra: blåbetong, souterräng, markradon, l/v-värme
« Svar #5 skrivet: 25 februari 2013, 19:14:31 »
Radonet behöver inte ta vägen någonstans, det sönderfaller ju med en halveringstid på några dagar. Det räcker med att det inte kan tränga ut i rummet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Förbättra: blåbetong, souterräng, markradon, l/v-värme
« Svar #6 skrivet: 25 februari 2013, 20:17:56 »
Citera
Radonet behöver inte ta vägen någonstans, det sönderfaller ju med en halveringstid på några dagar. Det räcker med att det inte kan tränga ut i rummet.
Jag tror de menar att du får inte väggen helt lufttät och kan radonet ta sig ut en annan lättare väg så kommer den att göra det.
Men jag kommer inte ihåg var jag läste det så jag har ingen källhänvisning.
De delar som jag har som är blåbetong har jag målat många lager färg på, på ett ställe ovanför ett köksskåp där en liten del var kal från färg och tapet  blandade jag färg och byggfog och strök på.
Köp en elektronisk radonmätare om du inte har någon redan, då får du snabbt svar på om dina insatser gör nytta.
Finns att få för ett par tusen.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad ålen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förbättra: blåbetong, souterräng, markradon, l/v-värme
« Svar #7 skrivet: 05 mars 2013, 09:12:27 »
Tack för svar! Någon tät färg verkar vara klokt, läst fler som gjort detsamma. Dock får man ju se upp med fukten.

Finns alternativet att lägga på en skiva/tapet och SEN plastfärg eller måste det direkt på betongen?

Jag tänker mest på ytterväggarna - kan man verkligen täppa igen dem med plastfärg på insidan? Blå/lättbetonghus har väl iofs ingen isolering utöver betongblocken om jag fattat rätt, så ingen ångspärrsproblematik, men ändå... lär ju dessutom vara omöjligt att få bort plastfärgen om man ångrar sig.

En blåbetong-innervägg kan vi lugnt skrapa ren och måla före tapetsering, den andra funderar jag på att riva och ersätta med trä/gips (bara vinden ovanför så de bär ju knappast något).

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3643
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Smacka på färgen direkt, du behöver inte ta bort några tapeter, därimot får du överväga om du skall måla ytterväggar som ligger under mark pga, fuktvandringar, du får välja mellan pest å kolera  :'(
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad ålen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förbättra: blåbetong, souterräng, markradon, l/v-värme
« Svar #9 skrivet: 06 mars 2013, 10:57:29 »
överväga om du skall måla ytterväggar som ligger under mark pga, fuktvandringar, du får välja mellan pest å kolera  :'(

I källare/souterräng är det lugnt, bara 70 uppmätt i luften. Så redan nu är värdena OK och med ev. FTX eller annan ventilationsförbättring så får vi ju bra värden överallt. Bara att jag vill få bort/minimera de radonkällor som ligger närmast barnens (och våra) sängar. Sen ventilerar vi bort det ur luften när det väl spritt sig.

Ingen risk att täta ytter-lättbetongväggar ovan mark alltså? Vi har putsad fasad och såvitt jag förstår är det normala då att ytterväggen består av puts-lättbetongblock-tapet? Till skillnad mot fuktriskerna i gamla 30-talsträhus som jag kollat på lite mer. Trä, kutterspån, hö och halm, gamla tidningar, ull och gudvetvad... :)

Och så får vi mäta om nästa vinter när vi bor där själva och se. Sen vet jag inte säkert om de mätte före eller efter de nya 3-glasfönstren som säkerligen minskade självdraget.
« Senast ändrad: 07 mars 2013, 14:37:29 av ålen »

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!