Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur fungerar supporten hos er värmepumpstillverkare?  (läst 2524 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Hur fungerar supporten hos er värmepumpstillverkare?
« skrivet: 21 februari 2013, 10:09:05 »
Rickard, du får placera denna tråd där du finner lämpligt. Jag visste inte så jag la den på den mest "hemsökta" sidan.
Hur har ni det med supportmöjlighet från er vp-tillverkare?
Vad jag kan se finns en hel del att önska. Efter lite skummande sticker NIBE ut med sin support, även om den begränsar sig till vilka fel o frågor som kunder ställt tidigare, men det kan ge mycket.
IVT är mer , typ, ring inte oss, vi ringer er, kanske. CTC, vadå support?
Så vad har ni för support? Kan vi röra runt i grytan och påverka tillverkarna till det bättre? Självklart bevakar de detta forum, så kan vi implementera lite förbättring så låt oss göra så.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29866
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur fungerar supporten hos er värmepumpstillverkare?
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2013, 10:25:28 »
Jag har bara varit i kontakt med ett Nibe-serviceombud en gång, men han var både vänlig och kunnig, problemet löstes på ett bra sätt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hur fungerar supporten hos er värmepumpstillverkare?
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2013, 10:33:40 »
Jag har bara varit i kontakt med ett Nibe-serviceombud en gång, men han var både vänlig och kunnig, problemet löstes på ett bra sätt.
Ja går man in på deras hemsida verkar det som de bryr sig om "eftermarknaden".
Jag har ju erfarenhet av IVTs support, men den lämnar jag därhän tills vidare.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hur fungerar supporten hos er värmepumpstillverkare?
« Svar #3 skrivet: 21 februari 2013, 10:41:08 »
Önskvärt är ju att en fråga om ett problem skall kunna gälla hela värmesystemet, och det bör inte vara omöjligt för många vp-tillverkare att svara, då flertalet säljer kompletta system. Alltså inte enbart frågor om den kyltekniska delen, utan helheten.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar supporten hos er värmepumpstillverkare?
« Svar #4 skrivet: 21 februari 2013, 10:47:09 »
Tja, de gånger jag ringt Nibe så har de svarat och varit vänliga och hjälpsamma.
Problemet har varit att när jag frågar efter teknisk expertis så upptäcker jag ganska snart att experten på andra sidan luren sitter och bläddrar i samma manual som jag har hemma.
Och svaren blir vad jag redan visste genom att ha läst i manualen.
Men de svarar och tar sig tid i vart fall.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hur fungerar supporten hos er värmepumpstillverkare?
« Svar #5 skrivet: 21 februari 2013, 11:06:27 »
Tja, de gånger jag ringt Nibe så har de svarat och varit vänliga och hjälpsamma.
Problemet har varit att när jag frågar efter teknisk expertis så upptäcker jag ganska snart att experten på andra sidan luren sitter och bläddrar i samma manual som jag har hemma.
Och svaren blir vad jag redan visste genom att ha läst i manualen.
Men de svarar och tar sig tid i vart fall.
Det där känner man igen, är nog så vart man vänder sig. Stackars receptionister som getts uppdrag att göra så, kan man tänka.
Önskvärt vore ju att man efter problembeskrivning kunde få expertråd om åtgärd. Detta kunde ju ske efter problembeskrivning via mejl eller sms , såsom IVT vill att man skall göra. problemet är väl då att man inte garanteras svar innom rimlig tid. Men jag inser ju också att ett udda problem kan krävas eftertanke, så absolut att det kan ta tid, parallelt med kundkontakt är väl det ok. Men att bli lämnad med sin fråga i intet är inte ok.
Kontakta återförsäljaren, är något jag inte vill höra. Har de installerat något och inte fått till det, är det detsamma som att kritisera deras arbete, vilket så klart får dem att gå i försvarsställning. Det är de som utvecklat och tillverkat systemet som vet hur det skall fungera.
« Senast ändrad: 21 februari 2013, 11:18:17 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35461
  • Karma +55/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur fungerar supporten hos er värmepumpstillverkare?
« Svar #6 skrivet: 21 februari 2013, 12:41:49 »
Vissa tillverkare/leverantörer (i alla möjliga branscher) gör sig allt mer oåtkomnliga, och hänvisar till installatörerna.
På ett sätt kan jag förstå dem, som t.ex. Thermia och IVT som utbildar sina återförsäljare, ger dem sina egna "områden", bra priser och stora marginaler - om de skall kunna tjäna pengar trots att de vårdar sina återförsäljare på detta sätt så måste de spara på något, och då är ju supporten en sak som de kan begära att installatörerna/återförsäljarna tar.

I Nibes fall (och rimligen CTC) som säljer till "vem som helst" borde de ha en egen support som kan hjälpa till, jag tycker det räcker med någon "som bläddrar i manualen" tills de inte längre kan hjälpa till, då bör de ha experter att koppla vidare, eller hänvisa till.

Rent generellt håller jag med HPLP, att kontakta installatören med kritik rörande installationen, speciellt om man inte är helt säker på att det är tokigt gjort, är inte det trevligaste som finns, och många (de flesta?) installatörerna försöker komma undan med svepande förklaringar så länge maskinen fungerar hjälpligt - vilket resulterar i missnöjda kunder, och risk för att ryktet skall ta stryk, speciellt i dessa tider av forum och andra sociala medier som mer eller mindre avgör vilka varor kunderna väljer när de skall köpa.

Jag har varit i kontakt med både Nibe och IVT och det har varit bra support, dock har jag ju kunnat hävda att jag ringer som företag som arbetar med reparation/felsökning, och den typen av kontakter brukar de hantera annorlunda, när det gällde Nibe fick jag väldigt bra support, av en tekniker som verkligen kunde sina saker.
Även IVT:s support löste de problem jag hade där. (Förklarade hur deras hysteresstyrning fungerade när det gällde tillskottet, vilket inte går läsa sig till i manualen)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar supporten hos er värmepumpstillverkare?
« Svar #7 skrivet: 21 februari 2013, 14:19:48 »
Sfinx support har fungerat bra, snabba svar och bra bemötande.

 
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:Mål 11000. Blev 11284kwh

Utloggad Dalafararen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyinstallerad ES 10 kw L/V värmepump mot CTC ecoel
SV: Hur fungerar supporten hos er värmepumpstillverkare?
« Svar #8 skrivet: 21 februari 2013, 18:44:34 »
ES Energysave har jag bara pratat med ett par ggr men dom är lätta att få tag på och kunniga , så med andra ord ; tummen upp !
Har en sportstuga i sydöstra dalarna
Byggt 1985 , 84 kvm samt 84 kvm källare
Golvärme hela entreplanet under massivt trägolv 28mm, samt halva källaren lagd i eps-skivor och ovan 2 lager gipsskivor och sen laminatgolv.
Nydränerat hus med 100 mm isodrän.
Kallvind med 250 mm isolering (ska lägga på mer).
En vedspis i köket samt en kakelugn på entrevåning.
Källarvåning två stycken kakelugnar.
Nästa pojekt är att göra klart bastun i källaren.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Hur fungerar supporten hos er värmepumpstillverkare?
« Svar #9 skrivet: 21 februari 2013, 19:51:40 »
Jag vet inte om jag får säga något men

Jag tror de flesta tillverkarna har bra support men som någon sa, inte på ditt värmesystem men på pumpen.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Hur fungerar supporten hos er värmepumpstillverkare?
« Svar #10 skrivet: 21 februari 2013, 21:11:18 »
Sant, och annat att inte glömma är *hur* man ställer frågan är minst lika viktigt som vad man frågar dvs om man inte kan förklara problemet (vilket man normalt inte kan då man endast är konsument) så är det svårt för en tekniker/expert/whatever att svara fullständigt.

Jag tror att forumet här gör en väldigt stor nytta på just detta, dvs man hinner kolla här och eventuellt fråga här innan men ringer supporten och då har man lättare för att ha koll på vilka frågor man behöver ha svar på för att kunna få hjälp.

1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:Mål 11000. Blev 11284kwh

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dåligt... :/
SV: Hur fungerar supporten hos er värmepumpstillverkare?
« Svar #11 skrivet: 22 februari 2013, 03:12:56 »
Hade lite otur med installationen av min Nibe 1245:a + FLM (KB avigt installerad...) och upptäckte det först efter 2 veckor när plåtslagaren gjort sitt ch FLM:en kunde dras igång innan vi flyttat in i nybygget. Fick bra support och stöd av Nibe så både de och jag var överens om vad installatör skulle trippel-kolla när installationen rättades (främst att filter var rent på KB så man fick en uppfattning om huruvida pumpen fått i sig smuts eller ej). Nibe följde upp det bra och installatören gjorde rätt för sig även om de till en början inte trodde det var möjligt att den skulle snurrat felkopplad pga backventil.

Senare har jag ringt Nibes support för att få "optimala" delta-temperaturer på KB över FLM och VP samt VB vid VV-produktion etc, hörde raskt manualens intervaller rabblas men när jag förklarade att jag var ute efter de snävare svaren så bad de mig hänga kvar medans de gick över till installatörs-supporten.  .,;-  Fick klockrena svar på alla frågor och uppmaningen att välja valet för "installatör" nästa gång om jag hade väldigt specifika frågor.  tummenupp

Sedan gick, som en parantes, pumpen på enbart el ett par veckor när jag fick läck på en koppling vid borrhålet, hålet var äldre än två år när det väl togs i bruk och borraren ville inte kännas vid ngn lösning men det löste installatören mot lite rabatterad ersättning som goodwill. Givetvis inte utan lite påminnelser då det fanns dem som stod helt utan värme i samma veva, men att få tjata sig fram till en inbokad tid med hantverkare är ju inte ngt konstigt.  :P

Härom veckan behövde jag veta om det skulle fungera med ca 40-50 meter signalkabel mellan VP och RMU 40, ringde deras växel och förklarade frågan varpå jag blev kopplad till en tjej som inte visste själv men bad mig vänta en minut innan hon återkom svar efter 45 sekunder (empirisk uppfattning). Skulle inte vara några problem med den "korta" längden då iaf 100 meter borde fungera problemfritt (min tolkning efter ett par motfrågor). Idag sitter min RMU 40 uppe och fungerar klockrent trots ett par rejäla omvägar med signalkabeln (bl.a. via fasadskåpet).

Alla dessa spörsmål borde jag kanske ha vänt mig till installatören med men ringde Nibe och fick utan knorr svar på allt. Bästast av allt var "uppmaningen" att välja supporten för deras installatörer om jag hade ytterligare frågor ang optimerings-värden vid mina injusteringar. Kan verkligen inte klaga på ngt sätt över Nibe då de agerat lika stöttande i flera olika scenarier som egentligen skulle ha dryftats med installatör!

Enda reflektionen jag, och sm inte rör Nibe egentligen, är att ingen jag känner med VP har fått allt injusterat efter huset, men det har varit en nyttig resa och nu är min IR-temp-picka utlånad till polare som påbörjat samma resa jag nyss avslutat kring injusteringen av pump. Det mesta lämnas "default" och det rimmar illa med en DUT på -12, finns mycket att justera då bara där då på pumpen!  Sc:,h

Men avslutningsvis är det alla ni hjältar här på forat som faktiskt skall ha mest beröm och TACK, hade aldrig löst mina injusteringar utan era guider och/eller svar i otaliga trådar!   tummenupp  tummenupp  tummenupp
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!