0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Så jag har ju inte ett nytt tätt hus men något där emellan kanske. 3-glas energi runtom mer än hälften nya iaf. Så enligt beräkningen kanske 5000kw/år, glädjekalkyl?
Men har dom inte räknat så som att på ett gammalt otät hus sker en del av vent just genom otätheter och därför sker mindre vent genom vent aggregatet och då blir det mindre att återvinna eller
Menar ingenting därför använder jag men ställer man in normenlig vent på aggregatet i ett hus som läcker mycket så bör det ju bli överventilerat antar jag sen hur man installerar har jag absolut ingen aning om. Problemet är väl egentligen att veta hur mycket det läcker men det kanske går att beräkna.
Energimyndigheten är ute och cyklar igen. Mängden återvunnen energi är densamma oavsett vilket hus aggregatet sitter i. Nytt eller gammalt, spelar igen roll. Ditt hus med 0,35 l/s/m² (230 m²) kommer att återvinna runt 11 000 kWh/år, med ett modernt ventilationsaggregat typ roterande trumma. Det med ett aggregat som har 80% temperaturåtervinning samt 73% energiåtervinning, och som jämförelse med samma frånluftsflöde i ett F-system.Belastningen på din värmepump minskar med 3,5 kW vid -30°.