0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
vad är tempen på inkommande köldbärare (du har brine eller?) när du mäter 2 grader på exp vent?
Ah, ett sugfilter för att justera in ventilen på ett riktigt sätt behöver du en manometer som mäter förångningen och en nogran termometer.Servicevintilerna har en nålventil (typ samma som i bildäck) i sig som stoppar flödet tills dom trycks in av öppnaren i slangen när den skruvas dit.Du kan aldrig med säkerhet veta hur värmepumpen går utan att mäta förångning, kondensering, underkylning och överhettning, inte ens en van kylkille kan göra det.det är en mängd tryck och temperaturer som ska stämma
Expansionsventilens viktigaste arbete är att säkerställa att inget flytande köldmedium når fram till kompressorn, det gör den genom att känna temperaturen på suggasen och jämföra med trycket i förångaren. den temperaturskillnaden kallas överhettning (som normalt är 5-8 gr.)Det man gör när man justerar expansionsventilen är att justera överhettningen, förångningen blir vad den blir beroende på köldbärartemperatur ,flöde och förångarytor. Den ventilen du har justeras genom att yttersta locket skruvas av, den invändiga fyrkanten används för att justera spindeln som finns under, om den öppnas som en vattenkran ska köldmedieflödet öka och suggastemperaturen sjunka. DAGS FÖR VARNING, Om ventilen öppnas för mycket kommer köldmedievätska att sugas in i kompressorn som med ett obehagligt ljud kommer att förstöras när ventilerna slås sönder av vätska. Därför är en manometer så bra att använda, man har lite bättre koll då :-)
Den yttersta delen av din ventil (som har en invändig fyrkant) är en täthatt som man lossar på, vänder och använder den invändiga fyrkanten som verktyg.En liten skiftnyckel funkar också, lättare att hålla reda på hur mycket man skruvar då. Normalt brukar ett halvt varv göra skillnad, om temperaturen på suggasen inte sjunker trots flera varvs ändring, vrid tillbaka inställningen till ursprungsläget (då är det något annat fel) och vi vill inte att ventilen ska stå vidöppen när det andra felet är åtgärdat. Eftersom du inte har något manometerställ, får inte suggastemperaturen vara lägre än inkommande köldbärare. D.v.s. om köldbäraren håller +2 ska suggasen inte vara kallare.Kompressorns temperatur ska vara ljummen vid drift.