0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Och utan bivalenta shunten? Två reglercentraler eller?
Problemet är varmvattnet som du inte kommer att få med din nuvarande panna och VP. Med separat VVB bivalenta shuntar är du snart uppe i kostnaden för elpannemodulen. Tyvär är olje/elpannor ingen hårdavara idag.
Citat från: Fixaren skrivet 19 november 2005, 18:32:10Problemet är varmvattnet som du inte kommer att få med din nuvarande panna och VP. Med separat VVB bivalenta shuntar är du snart uppe i kostnaden för elpannemodulen. Tyvär är olje/elpannor ingen hårdavara idag.Du är tydligen mest intresserad att få uppmärksamhet om man ser till alla dina inlägg här på forumet. Läs igenom svaren du får på dina inlägg innan du pratar om speciella chuntar o.s.v.
Citat från: arnen skrivet 19 november 2005, 07:06:46Effektiviteten som du får med en kombipanna och en ny värmepump, är långt ifrån vad du får meden anpassad elpanna för just värmepumpar.Naturligtvis går det att ansluta din gamla panna, men i längden blir detta en mycket dålig affär!M V HHmm... Det där var nog ett lite lätt överdrivet påstående i alla fall.Kolla in detta inlägg som jag skrev i en annan tråd "http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,4671.msg45618.html#msg45618".Tala sedan om hur mycket större besparing jag kan förvänta mig av en anpassad elpanna för just värmepumpar. Själv tror jag att en sådan panna kanske kan spara omkring 1 000 - 1 500 kWh/år extra i mitt fall, min nuvarande kombipanna är ju i alla fall tillverkad 1985, men om vi jämför med en kombipanna som är tillverkad 2001 så kanske den hamnar omkring en 500 kWh/år istället - om ens det.Min L/V-pump (CTC ECO AIR 5.9) trivs förmodligen allra bäst ihop med en ECOEL-panna, Pris: 25 500 kr. Ställ en sådan investering i relation till den förväntade extrabesparingen och du ser att hela affären snabbt blir orealistisk.Så till dig phal, valet är ju till sist ditt att ta, men jag skulle aldrig byta ut en 2001 års kombipanna mot en ny elpanna om det var min plånbok som bekostade kalaset.... Åk på en trevlig semester för dom 25 500 kr i stället. PS. Har du din kombipanna kvar så kan du lätt docka in en pelletsbrännare den dagen som elpriset åker månraket.// Grolim
Effektiviteten som du får med en kombipanna och en ny värmepump, är långt ifrån vad du får meden anpassad elpanna för just värmepumpar.Naturligtvis går det att ansluta din gamla panna, men i längden blir detta en mycket dålig affär!M V H
Hej phal!Jag gjorde på det mest svåra sättet, nämligen installerade själv så min kostnad är inte rättvis på marknaden - men i alla fall så:Eco Air = 32 500 krEco Logic för shuntat system =6 500 krNIBE Eminent cu 100 L = 4 865 krEtt antal rör ventiler böjar mm. = ca 3 800 krErs. till en VVS-polare (Hårdlödn.) = 1 200 krEget arbete = mycket tänk och svett (0 kr) Summa totalt = 48 865 kr// Grolim