Hej!
Håller för fullt på att planera för att bygga ett inglasat uterum i västerläge.
Uterummet kommer främst att användas vår-sommar-höst men vi vill ha möjlighet att även värma upp det ett fåtal gånger vintertid vid tex jul, nyår och födelsedagar.
Uterummet kommer att bli 34-35 m2 med en gjuten isolerad platta som grund. Taket har jag planerat skall vara ett 32mm kanalplasttak för att annars blir det för mörkt inne i huset. Skjutpartierna kommer att vara 2-glas isoler med ett u-värde på ca 2.
Uppvärmning kommer att ske med en contura braskamin, tex modell 655, samt elektrisk golvvärme för komfort. Golvvärmen kommer såklart endast vara igång vid behov.
Värmeekonomin bryr jag mig inte så mycket om då vi bara kommer vistas där ute ett fåtal gånger på vintern och dom kronorna det kostar att värma upp rummet för de tillfällena kvittar.
Som bilden visar kommer uterummet byggas i husets vinkel. Vad man kanske inte ser så tydligt på bilden är att ungefär halva uterummet kommer att ha "riktigt" tak.
Så vad tror ni? Kommer det gå att få varmt nog även på vintern när det är ner mot -15? Någon med erfarenhet hur långt innan man måste börja elda och starta golvvärmen?
Tack!
/Ted