Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: El-patron frÃ¥ga.  (läst 7960 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: El-patron fråga.
« Svar #15 skrivet: 20 januari 2013, 20:01:50 »
Syftet med inställningen är väl att begränsa strömförbrukningen lite. Om du har effektvakt så kan du lika gärna ställa den på 9kW.

För att förtydliga så menar jag inte energiförbrukningen, utan strömuttaget per fas.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: El-patron fråga.
« Svar #16 skrivet: 21 januari 2013, 00:16:37 »
Ja jag var dÃ¥ tvungen att säkra upp frÃ¥n 16A till 20A för annars hade det fÃ¥tt blivit hämtmat om det steg över -15 °C ung ute  :)
Matlagning och -15 °C var ingen bra kombination med 16A i mitt hus  ;)

Jag har 16A och har klarat mig hittills... I effektvakten har jag ställt in att jag har 20A säkringar och hittills på tre vintrar har jag inte bränt en enda huvudsäkring.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 690
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: El-patron fråga.
« Svar #17 skrivet: 21 januari 2013, 17:47:24 »
När vår IV 290 A/W installerade satt det en 13,5 kW elpatron. Huvudsäkringen gick trots att jag begränsade den till max 9kW. Anledningen är givetvis att husets elsystem snedbelastar säkringarna.

Lösningen var att byta till 9kW elpatron. Efter det har aldrig problemet uppstått, dvs huvudsäkringarna har hittills hållit.

Är det någon som är intresserad av en 13,5kW elpatron så har jag en liggandes...
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: El-patron fråga.
« Svar #18 skrivet: 21 januari 2013, 17:58:31 »
Jag skulle egentligen behövt den. 9kW räcker inte för att hålla mer än 18-19 grader inne när det blir -25. Men, det bär emot att säkra upp och betala 1200:- mer för dom få dagar/timmar per år det rör sig om...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: El-patron fråga.
« Svar #19 skrivet: 22 januari 2013, 22:40:04 »
Jag har 16A och har klarat mig hittills... I effektvakten har jag ställt in att jag har 20A säkringar och hittills på tre vintrar har jag inte bränt en enda huvudsäkring.

Här hemma, det var lillejulafton, vilket Ã¥r var det vi hade sÃ¥ förbaskat kallt 2010 lr 2011?? i vilket fall sÃ¥ hade vi -23, 4 plattor, 2 ugnar, tanten i duschen och 20 amp in sÃ¥ blev det halvmörkt :)  eftersom 1 fas gick. Proppen var hyfsat varm när jag bytte och nä jag har inga effektvakter.

Edit: Kompressorn på Altherma tuffade även den på i bästa välmåga ;)
« Senast ändrad: 22 januari 2013, 22:43:40 av Blaser »
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!