Ville kolla lite funderingar jag har med forumes eminenta medlemmar.
Bakgrund: LVVP som börjar stötta med eltillskott redan vid nollan ute då det behövs en framledningstemp på 44 grader.
Vad skulle hända om jag konverterade eller kompletterade med golvvärme?
Har läst i andra trådar att framledningstempen skulle gå att sänka med upp till 10 grader men vad skulle det innebära egentligen?
Skulle pumpen då fortfarande kunna fixa en framledningstemperatur på drygt 40 grader utan eltillskott och skulle det då innebära att den kunde klara säg minus 7 grader ute utan eltillskott eller är det andra variabler att ta hänsyn till?
Du skulle kunna sänka din framledning ca 10 grader runt nollan ja. Men du har fortfarande samma energibehov i huset för att hålla varmt. Det kan tom vara så att det ökar något lite pga att ditt golv kanske inte är riktigt isolerat. Men Cop ökar lite på vp vilket gör att du får ut lite mer effekt.
Men jag skulle gissa på att du sänker behovet av tillskott endast ett par grader. Kanske till -3 grader istället för till nollan.
Du tänker säkert att med golvvärme så hade jag behövt 44 grader vid -7 grader. Men får du till en sänkning av framledning från 44 till 34 vid nollan så blir det snarare 44 grader fram vid kanske -12 till -14 grader utomhus.
Men eftersom du har LVVP så tappar den ju i effekt också ju kallare det blir. Så dina besparingar blir inte så stora. Och definitivt inte så det betalar sig på långa håll att installera golv värme.
Om du inte har för många radiatorer så är det ju enklare att byta dem.
Jag har samma förutssättningar som du. 44-46 grader fram vid nollan. Ca 53 grader vid tio minus ute.
Nu när det varit så kallt har jag haft extremt mycket elpatron. Mest beror det på att vp är för klen och bara går till tio minus innan den stängs av.
Denna veckan som vi är i nu bränner jag lätt 1200 kwh