0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag skulle koppla loss fram och returledning på en slinga åt gången, koppla på en slang till avlopp och en från trädgårdsslangen för att sedan spola med fullt flöde genom slingan för att forcera ut luften.Fast egentligen borde din installatör se till att det funkar, lite krånligare bara... Ofta i alla fall.
man kan tydligt se genom flexslangen att vattnet i den slingan som funkar är missfärgat medans de vattnet i dom andra är genomskinligt. det borde tyda på att det vattnet står still.Citat från: Rickard skrivet 17 november 2005, 23:30:24Jag skulle koppla loss fram och returledning på en slinga åt gången, koppla på en slang till avlopp och en från trädgårdsslangen för att sedan spola med fullt flöde genom slingan för att forcera ut luften.Fast egentligen borde din installatör se till att det funkar, lite krånligare bara... Ofta i alla fall.Om jag börjar rota i det där så kanske min rörkrökare blir arg, man är bara en glad amatör Å andra sidan så är det jag som fryser och inte han, man vet ju aldrig när han behagar komma.
Citat från: Larsa skrivet 18 november 2005, 07:46:18man kan tydligt se genom flexslangen att vattnet i den slingan som funkar är missfärgat medans de vattnet i dom andra är genomskinligt. det borde tyda på att det vattnet står still.Citat från: Rickard skrivet 17 november 2005, 23:30:24Jag skulle koppla loss fram och returledning på en slinga åt gången, koppla på en slang till avlopp och en från trädgårdsslangen för att sedan spola med fullt flöde genom slingan för att forcera ut luften.Fast egentligen borde din installatör se till att det funkar, lite krånligare bara... Ofta i alla fall.Om jag börjar rota i det där så kanske min rörkrökare blir arg, man är bara en glad amatör Å andra sidan så är det jag som fryser och inte han, man vet ju aldrig när han behagar komma.Har du garanti på installationen så att du inte behöver betala hans besök så låt honom göra det.I övrigt är det inte precis någon rymdteknologi vi talar om, men visst, misslyckas du kan det bli lite blött på golvet.(Det gäller för övrigt även om installatörn misslyckas, men då har du någon att skylla på )
:-[Jag tar dock inget ansvar för vad som kan hända, men det hopas jag att du förstått.
-Koppla på trädgårdsslang i båda ändar på slangen och trycka igenom vatten med högt tryck tills ev luft är borta
Citera-Koppla på trädgårdsslang i båda ändar på slangen och trycka igenom vatten med högt tryck tills ev luft är bortaDet ska vara skapligt flöde men du behöver inte ha något tryck på golvvärmeslangen.Jag antar att det du kallar flexrör är själva golvvärmeslangen. Klämringen till denna ser annorlunda ut än den som sitter runt vanliga CU rör. Den har en slits vilket gör att den liknar en bred låsring. I slangen sitter en räfflad nippel (kan vara med en o-ring istället för räfflor)När du lossar slangen så sitter mutter, klämring och nippeln kvar på slangen. Försök att spola igenom slangen utan att ta loss dessa delar. Nippeln kan vara mycket svår att får bort utan att skada slangänden./Johan
Nu är jag riktigt riktig stolt över mig själv