0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skall man få ihop detta så måste man räkna på vektorer (och visardiagram) alternativt med komplexa tal och till detta så måste man mäta upp resistansen i lindningarna i trafon (båda sidorna), induktansen i trafon när inget är anslutet (dvs tomgångsströmmen när den ensamt är kopplad till strömkällan och öppna anslutninga på sekundären) och helst också veta hur mycket järnförlusterna är pga. av ommagnetiseringen av järnkärnan (tillsammans med kopparförlusterna pga. tomgångsström i lindningen gör trafon varm även vid tomgång) Det mesta av matematiken - men i en annan tillämpning kan man finna i i den här tråden http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=47237.0 men där problemet är med vilken konding man skall förkoppla en 110V AC datorfläkt för att kunna matas med 230 Volt.Din trafo ställer till en aning så dess impedans mot inkopplad konding är kvadratiskt beroende av omsättninsfaktorn, men samtidigt påverkas av trafons egen induktans så att kondingens verkan vid rätt värden helt kan kompenseras bort - vilket man gör ofta för att minska de reaktiva strömmarna till kraftkällan och där minska dess förluster och förluster i ledningarna därimellan.Om det är så eller inte kan jag inte bedöma då man måste veta trafons induktans när den är helt olastad, och för detta så måste man veta trafons tomgångsström (och med vilken spänning och frekvens samt att växelströmmen är helt i sinus), helst trafons egna förluster i Watt räknat vid denna drift (för att få med koppar och järnförlusterna) och dess DC-resistans på båda lindningarna (om man inte får får trafons effektförlusterna i Watt vid tomgång så kan man bara räkna ut kopparförlusterna mha. lindningsresistansen och järnförlusterna får man då gissa).
jag förstår inte riktigt hur du har tänkt så rätta mig om jag har fel :p. Men kondensatorn som ligger på primärsidan kommer ju att laddas upp och laddas ur. Men det kommer ju att ske med olika tider beroende på sekundärsidans spoles resistans(induktans). Så det blir ingen sinuskurva tillbaka från kondensatorn, detta gör att transformatorn inte kommer att fungera optimalt. Så i verkligheten kommer du bara att förlora värme = förora effekt i transformatorn.