Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kan man läsa av ett 1-wire nät med två enheter?  (läst 1976 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lostHouse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Kan man läsa av ett 1-wire nät med två enheter?
« skrivet: 05 januari 2013, 22:04:46 »
Jag vill både logga och styra saker i mitt hem och jag har kört fast i ”research fasen”! Lutar åt att jag kommer att köra med Z-wave teknik för hemautomation och då troligtvis med Vera lite (micasaverde),  Home Center 2 (FIBARO) eller Homeseer. Det verkar vara möjligt att installera en modul för att läsa 1-wire nät för dessa system. Dom har även en loggningsfunktion (inte deras primära funktion). Logger 2020 är utvecklad just för att logga och gör troligtvis det bättre…

Kan man läsa av ett 1-wire nät med två enheter (t.ex logger2020 & Vera Lite)?

Utloggad rgx107

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Kan man läsa av ett 1-wire nät med två enheter?
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2013, 23:18:03 »
Om du menar att två enheter skulle vara master på bussen samtidigt så går det inte. I teorin skulle man kunna tänka sig att ena enheten är master och den andra tjuvlyssnar när den ena loggar, men mjukvaran är nog inte gjord för det.

Det finns en fördel att logga via enheten som styr, då kan man även logga interna eller beräknade värden som t.ex. börvärde.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad lostHouse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Kan man läsa av ett 1-wire nät med två enheter?
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2013, 19:29:36 »
Tack för infon! Misstänkte att det var på det sättet. Vill logga lite temp och RH nu men visar det sig att t.ex. RH är för hög för länge skulle det vara bra att kunna styra en fläkt eller en avfuktare utan att behöva mer givare. Lika så solskydd skulle vara bra att kunna koppla till någon temp givare... Oklart om z-wave tekniken är mogen för dessa applikationer än, det får tiden utvisa. En sak är dock säker....vill man köpa z-wave givare är dessa mycket dyrare än 1-wire motsvarigheten

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kan man läsa av ett 1-wire nät med två enheter?
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2013, 19:41:22 »
z-wave är ju trådlöst. lite äpplen och päron att jämföra pris
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad lostHouse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Kan man läsa av ett 1-wire nät med två enheter?
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2013, 22:14:20 »
Absolut är det äpple och päron, så det var lite dum jämförelse...

...den kom sig i att jag inte känner till några bra trådbundna alternativ om man vill både mäta och styra (i rimlig prisnivå typ 1-wire). Enheten skall helst va något så när enkel att konfigurera och hantera och inte kräva programeringskunskaper. Gärna med någon trevlig app till iOS och Android (som ju z-wave ekosystemet har)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kan man läsa av ett 1-wire nät med två enheter?
« Svar #5 skrivet: 07 januari 2013, 23:19:34 »
KNX
LON
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Tv-Johan

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mörbylånga (Öland)
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man läsa av ett 1-wire nät med två enheter?
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2013, 22:39:48 »
Lite utanför ämnet men jag som gillar prylar sitter idag med en logger  + div energimätare och lite temp/luftfukt mätare i ett system. En väderstation på taket som ett system och en veralite med puckar bakom strömbrytarna för ljusstyning, som också är integrerad med larmet i ett system..... känns som om veran är den smartaste i gänget och undrar om ni känner till något sätt att sammanlänka dessa 3 system med varandra?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!