Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Hemautomation: Hur börjar jag?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Hemautomation: Hur börjar jag? (läst 2447 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mr_Smith
Expert på värmepump
Antal inlägg: 212
Karma +0/-0
Mr_Smith
«
skrivet:
04 januari 2013, 18:44:08 »
Citera
Vill börja med lite enkel automation av det elektriska i huset och behöver lite tips. Jag vill kunna tända och släcka lampor, både schemalagt och med min iPhone på distans.
Har tittat lite på Tellstick men förstår inte skillnaden mellan Duo och Net mer än att Duo kräver att en dator är igång.
Dela gärna med er av såväl goda som dåliga erfarenheter!
Loggat
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i Småland. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhål är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu
,
www.robotklipparknivar.se
,
www.amowerknivar.se
,
www.skarvdon.se
cougar
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Eskilstuna
Antal inlägg: 2917
Karma +17/-1
Kön:
koppar är fint
cougar
SV: Hemautomation: Hur börjar jag?
«
Svar #1 skrivet:
04 januari 2013, 18:50:09 »
Citera
börja här:
http://www.smart-house.nu/index.asp?p=10
Lite uppslag kanske.
inte billigt men dom har färdiga lösningar
Loggat
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!
sege
Expert på värmepump
Antal inlägg: 663
Karma +3/-1
sege
«
Svar #2 skrivet:
04 januari 2013, 23:20:19 »
Citera
Tellstick Duo stoppar du in i en dator och styr med t.ex. SwitchKing (så kör jag, värt någon hundralapp), Tellstick Net är en egen lite låda som man kan köra med Tellstick Live som är en 'molntjänst' (slarvigt, förlåt) från Tellstick där du kan styra lampor på scheman och dylikt i båda fallen. Tellstick-varianterna styr de flesta Nexa/Proove/Conrad-brytare som man kan köpa för inte skitmycket pengar.
Senare varianter av Tellstick Duo har riktigt okej räckvidd och det är 'vinst nästan varje gång', det är dock enkelriktade signaler så man VET inte att lampan är tänd, SwitchKing eller vilken programvara man nu kör antar det efter att ha skickat signaler.
Jag kör även Plugwise som är dubbelriktad trafik och även loggar energiförbrukning, där VET man vilket status ens 'plugg' har. Man kan även styra om den ska vara on/off efter strömavbrott t.ex. Jag kör bara Plugwise på viktiga saker, typ värmeslingor och dylikt som jag verkligen vill VETA är på efter strömavbrott.
Har nog cirka 20 Nexa-pluggar/inbyggnadsvarianten hemma som styrs av Tellstick Duo/SwitchKing och har kanske en miss i veckan när en lampa inte fattat att den ska tändas/släckas.
Loggat
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.
2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm
Mr_Smith
Expert på värmepump
Antal inlägg: 212
Karma +0/-0
Mr_Smith
«
Svar #3 skrivet:
04 januari 2013, 23:51:47 »
Citera
Nexas inbyggnadsvariant, innebär den att man inte kan använda de vanliga strömbrytarna längre utan bara kan fjärrstyra?
Loggat
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i Småland. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhål är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu
,
www.robotklipparknivar.se
,
www.amowerknivar.se
,
www.skarvdon.se
GDS-Jan
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 3965
Karma +10/-7
GDS-Jan
«
Svar #4 skrivet:
05 januari 2013, 00:52:55 »
Citera
Nexa är nog det bästa om du inte har något innan.
Loggat
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13216
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #5 skrivet:
06 januari 2013, 08:21:52 »
Citera
Jag skulle ha satsat på Z-wave. Dom har dubbelriktad kommunikation så man slipper missade kommandon, Prylarna reläar signalerna så att man kan bygga väldigt stora nät utan att få problem med räckvidden och de flesta switchar har inbyggd energimätare man kan läsa av trådlöst.
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1193
dolda: 0
användare: 13
Användare online
:
Josth
jimmpy
Rickard
25fOCUS
Raketost
dadid
Jokkmokksjokke
classeboy
Carl N
Breeelin
Rille87
svenske kocken
Hastings
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info